De tweede generatie van de Mercedes GLB komt eraan. Het model zal in januari op het Autosalon van Brussel te zien zijn, maar wij konden hem al in avant-première ontdekken. Hier belichten we 5 sterke punten van deze nieuwe compacte gezins-SUV met ster.
1. Aandrijving naar keuze
Eerste troef: in tegenstelling tot sommige andere nieuwe modellen is de GLB niet uitsluitend elektrisch. Hij blijft beschikbaar met verbrandingsmotoren, in dit geval mildhybride benzinemotoren van 1,5 liter, met vermogens van 136, 163 of 190 pk, die tijdelijk elektrisch kunnen rijden als je licht omspringt met het gaspedaal.
Als opvolger van de vorige EQB komt de nieuwe GLB ook in elektrische versies. Bij de lancering kan je kiezen uit een achterwielaangedreven versie (“250+” met 270 pk) of een vierwielaangedreven variant met twee motoren (“350 4MATIC” met 354 pk). Beide modellen gebruiken dezelfde grote batterij van 85 kWh, goed voor een theoretisch rijbereik tot 631 kilometer in de gunstigste omstandigheden.

2. Razendsnel elektrisch laden
Als elektrische versie maakt de nieuwe GLB een grote sprong vooruit ten opzichte van zijn voorganger. Niet alleen komt er ongeveer 100 kilometer rijbereik bij (tot 631 kilometer voor de “250+”), maar vooral de laadsnelheid op snelle DC-laadpunten is aanzienlijk verbeterd, net als bij de CLA, die op hetzelfde platform staat. De batterij werkt namelijk op 800 volt in plaats van 400, wat DC-laadvermogens tot 320 kW mogelijk maakt. Mercedes belooft dat je tot 260 kilometer rijbereik kunt terugwinnen in 10 minuten onder optimale omstandigheden. En op zulke snelle laadpunten zou het mogelijk moeten zijn om van 10 naar 80% te laden in minder dan 30 minuten. Ideaal voor zorgeloze gezinsreizen over lange afstand.


3. Schermen met hoge resolutie
Nog een troef die meteen opvalt bij de nieuwe GLB is de moderne en stijlvolle digitale interface, met tot drie grote schermen die naadloos in elkaar overlopen. Het is de bekende Superscreen-interface van het merk. We zagen ze al in de nieuwe CLA, maar we blijven onder de indruk van de uitstekende resolutie van het centrale 14-duimsscherm en het vlot werkende navigatiesysteem dat gebruikmaakt van Google-kaarten, inclusief satellietweergave. De gps-kaart kan ook volledig op het scherm achter het stuur worden weergegeven. Optioneel krijgt de passagier een eigen scherm in hoge definitie, waarop videostreaming (zoals YouTube) mogelijk is. Nog een optie is een extra groot head-up display in hoge resolutie voor de bestuurder. In alle gevallen werkt het nieuwste MB.OS-multimediasysteem snel en vlot. De GLB is dus volledig mee op het vlak van digitale technologie.

4. Sterrenhemel
Standaard krijgt de nieuwe GLB een panoramisch glazen dak. Er is geen verduisterend rolgordijn, maar het glas is behandeld om warmte en overmatig licht tegen te houden. Optioneel kan het dak voorzien worden van een verduisteringssysteem op basis van vloeibare kristallen, waarbij het glas zich via het centrale scherm kan verduisteren of opklaren, volledig of in segmenten. Dit soort technologie is ondertussen wijdverspreid, maar Mercedes doet er nog een schepje bovenop: het glazen dak toont een patroon van sterren (het logo van het merk) die naar wens kunnen oplichten in verschillende kleuren. ’s Avonds creëert dat een echte sterrenhemel. Wie wil, kan de sterren ook helemaal laten verdwijnen voor een volledig vrij zicht naar boven. Toegegeven, het is een beetje een gimmick, maar het oogt modern en zal technologieliefhebbers zeker aanspreken.

5. Tot 7 zitplaatsen, ook elektrisch
Voor gezinnen is dit wellicht de meest praktische troef: de nieuwe GLB blijft beschikbaar in een 7-zitsconfiguratie. Die wordt zowel bij de hybride als bij de elektrische versies aangeboden, maar is altijd een optie. De toegang en ruimte op de derde zitrij zijn licht verbeterd ten opzichte van de vorige generatie, maar de achterste stoelen blijven vooral geschikt voor kinderen. De beenruimte is op zich voldoende, maar de hoofdruimte is beperkt: wie groter is dan 1,70 meter, zal met het hoofd tegen het plafond zitten. Toch blijft het een pluspunt dat Mercedes een 7-zitsoptie aanbiedt in dit middelgrote SUV-segment – iets wat bij concurrenten zoals Audi en BMW nog steeds ontbreekt…


















