De Mercedes GLC SUV is niet de meest sportieve premium SUV op de markt (we laten de AMG-versies hier even buiten beschouwing), maar minstens een van de comfortabelste in zijn soort. De GLC is verkrijgbaar vanaf 57.596 euro (GLC SUV 200 d 4MATIC Business Line), een bedrag dat helaas snel kan oplopen als je de aantrekkelijke maar prijzige optielijst induikt. Onze missie voor deze configuratie: deze ster zo fel mogelijk laten schitteren, zonder te veel toe te geven aan de vele verleidingen van de optielijst.
Een bijzonder groot aanbod aan motoren bij Mercedes
Aan opties qua aandrijflijnen is er bij deze Mercedes GLC geen gebrek. Er is iets voor ieder zijn voorkeur en voor ieders budget, al is er duidelijk meer keuze voor een groot budget dan voor een klein… Voor het gemak laten we de AMG-versies in dit artikel even aan de kant, want te duur.
Bij de diesels zijn er vier motoren beschikbaar, alle vier mild-hybrides: 200 d, 220 d, 300 d en 450 d. Aan de kant van de benzines zijn er twee motoren verkrijgbaar: de 200 en 300 en ook dat zijn beide mild-hybride motoren. Daarnaast zijn er de benzine plug-in hybrides: de 300 e en 400 e, en ook één plug-in hybride op diesel, namelijk de 300 de. Het zijn trouwens allemaal 2-liter motoren, behalve de 3-liter grote 450 d. Keuze zat dus!
To plug-in or not to plug-in…?
Hoewel we de voordelen van een plug-in hybride aandrijflijn erg naar waarde kunnen schatten, kunnen we niet om het feit heen dat de goedkoopste GLC met verbrandingsmotor én stekker maar liefst 75.625 euro kost, oftewel zo’n 18.000 euro meer dan het instapmodel op diesel… Bovendien is er geen wezenlijk verschil in uitrusting tussen het benzine basismodel en de veel duurdere plug-in hybride. Daar komt nog eens bij dat de enorme batterij van 31,2 kWh in de plug-in hybrides 1/3 van de beschikbare kofferruimte opslorpt, want die zakt van 600 l naar 400 l. De GLC is als plug-in ook 350 kg zwaarder en dat voel je effectief als je aan het stuur zit.
Redenen genoeg voor ons om een conventionele diesel of benzine te kiezen. De diesels hebben het voordeel dat ze zuiniger zijn en over meer koppel beschikken. Ze zijn bovendien ook nog eens aangenaam stil, ook onder belasting. Wij kiezen voor de net wat performantere diesel dan de 200 d basismotor: de GLC SUV 220 d 4MATIC Luxury Line voor 64.977 euro. De Luxury Line is tevens de goedkoopste uitvoering met deze motor. Het zou fijn zijn als we met enkele opties voor meer luxe en comfort onder de prijs van een plug-in hybride kunnen blijven.


Mercedes GLC met correcte standaarduitrusting
De Mercedes GLC kan rekenen op een meer dan behoorlijke standaarduitrusting in zijn instapversie (200 d Business Line). Zo is de basisversie van de GLC al voorzien van features als een achteruitrijcamera, een actieve parkeerassistent, starten zonder sleutel, instelbare rijmodi, verwarmde stoelen vooraan, sfeerverlichting, een draadloze lader voor de smartphone, donkergetinte warmtewerende ruiten achteraan enz. Uiteraard zijn Android Auto en Apple CarPlay ook van de partij, net als 2 grote displays; eentje van 12,3” achter het stuur en een touchscreen van 11,9” in het midden van het dashboard.
Onze 220 d Luxury Line voegt daar al enkele leuke opties aan toe, onder meer knappe 19” in plaats van 18” velgen, een interieur in Artico lederlook in plaats van stof en elektrisch verstelbare voorzetels met geheugen. Helaas nog geen adaptieve cruisecontrol, maar die vinden we ongetwijfeld in de optielijst.


Mercedes GLC: welke opties zijn de moeite waard?
We hebben hier te maken met een optielijst “in traditionele Duitse stijl”: lang en duur... Sommige opties zouden we eerder in de basisuitrusting verwachten voor een premium model in deze prijscategorie. We denken dan aan een 360°-camera of handenvrije toegang, opties die vooral op EV’s in deze prijsklasse al vaak standaard aanwezig zijn.
Het interieur van onze GLC in Luxury Line is uitgerust in Artico zwart, een kunststof die er uitziet als leder. Het dashboard is grotendeels bedekt in een glanzend grijze afwerking met een diamantpatroon. De 19” 5-dubbelspaaksvelgen die standaard op deze uitvoering gemonteerd worden, mogen ook blijven.
We hebben even de oefening gemaakt waarbij we alle opties die we leuk vinden aanvinken (dus lang nog niet alles op de lijst) en dan komen we uit op een bedrag van maar liefst 13.358 euro… Auw! Uiteindelijk - na wat wikken en wegen - houden we volgende opties over om onze ideale GLC mee uit te rusten:
- Grafietgrijs metaallak (gratis)
- Panoramaschuifdak in glas met elektrische zonwering (1.718 euro)
- Middenconsole in zilvergrijs met diamantpatroon (182 euro): dezelfde afwerking als het dashboard, wat zorgt voor wat meer rust in het interieur
- Dakhemel in zwarte stof (424 euro)
- Dashboard en bovenkant portieren in Artico leder (557 euro): dit geeft het interieur wat extra cachet
- Burmester Surround sound system (1.222 euro)
- Actieve afstandsassistent Distronic (484 euro): gelukkig is deze adaptieve cruisecontrol apart verkrijgbaar en niet enkel in het dure Rij-assistentiepakket van 2.940 euro
- Parkeerpakket met 360°-camera (557 euro)
Deze selectie is samen goed voor 5.142 euro aan opties.


Totale prijs van onze ideale Mercedes GLC: €70.120
Als we ons startbedrag van 64.977 euro voor de GLC SUV 220 d 4MATIC Luxury Line optellen bij het totaal van alle gekozen opties, dan komen we voor onze ideale configuratie uit op een totale eindprijs van 70.120 euro inclusief btw en zonder kortingen.
Voor 70.120 euro krijg je een Mercedes GLC die het merk waardig is - comfortabel, goed uitgerust, maar zonder onnodige excessen. De diesel zorgt voor efficiëntie, de Luxury Line voor het premium-gevoel, en de zorgvuldig gekozen opties voor hedendaagse functionaliteit.
Met die prijs blijven we - zoals gehoopt - een heel stuk onder de basisprijs van 75.625 euro voor de goedkoopste plug-in hybride, de GLC SUV 300 e 4MATIC Business Line. Missie volbracht!
Afsluiten doen we met een laatste tip: het is steeds een goed idee om de voorraad stockwagens na te kijken. Meestal is er wel een GLC met (bijna) dezelfde uitrusting en met een aanzienlijke korting. Wie weet valt zelfs een plug-in hybride dan nog net binnen het budget.



