De SLK roadster werd in 1994 als studiemodel onthuld op de autosalons van Turijn en Parijs, en ging twee jaar later in productie na een enthousiast onthaal door het grote publiek. Niet verwonderlijk: het compacte roadsterdesign – eerst in grijs in Turijn en vervolgens in paars in Parijs – wist meteen te bekoren. Maar dé blikvanger was het innovatieve, volledig inklapbare metalen dak.
Vario-dak
Dat idee was nochtans geen vondst van Mercedes-Benz. In de jaren 1930 werd het concept van een inklapbaar metalen dak al toegepast. Maar het was de Duitse constructeur die het systeem moderniseerde én populair maakte door het in serieproductie te brengen met deze SLK type R170 in 1996. Vier jaar voor de komst van de Peugeot 206 CC, die de technologie echt op grote schaal wist te democratiseren.



Bijna een oldtimer
De eerste exemplaren van de Mercedes SLK R170 verschenen in 1996 op de weg. Tegen eind volgend jaar bereiken ze dus officieel de oldtimerstatus, wat toegang geeft tot tal van voordelen: een versoepelde technische keuring, lagere verkeersbelastingen, specifieke verzekeringsformules en soms ook toegang tot lage-emissiezones (LEZ). Het loont dus de moeite om nu al naar een goed bewaard exemplaar te speuren, vóór de prijzen de hoogte ingaan wanneer de SLK zijn plaats krijgt tussen de andere cabrio’s die recent oldtimer werden. Denk maar aan de BMW Z3, die dit jaar al op die lijst staat.

Praktische en stijlvolle roadster
De eerste generatie SLK is misschien niet de sportiefste of scherpst sturende roadster op de markt, maar hij biedt wel een opmerkelijk hoog comfortniveau binnen het segment, een premium afwerking die je van Mercedes mag verwachten, én een zekere veelzijdigheid. Met één druk op de knop vouwt het dak zich soepel op in de kofferruimte in minder dan 30 seconden. In coupémodus biedt de koffer ongeveer 350 liter inhoud, maar met het dak opgeborgen blijft er nog een bruikbare 150 liter over – voldoende voor een romantisch weekendje weg.



SLK 230 Kompressor
De SLK gaf met zijn frisse kleuren en jeugdige uitstraling mee vorm aan een nieuwe, dynamischere koers van Mercedes. De roadster was dan ook een schot in de roos vanaf zijn lancering. Van de meer dan 310.000 exemplaren van de R170 die tot 2004 werden gebouwd – het jaar waarin de R171 het stokje overnam met scherpere lijnen – was de SLK 230 Kompressor het populairst. Deze versie, al van bij de lancering beschikbaar, beschikte over een 2,3 liter-viercilinder met mechanische compressor, goed voor 142 kW (193 pk). Vooral het royale koppel bij lage toeren paste perfect bij het ontspannen karakter van de SLK. Wie een nog voordeliger instapmodel zoekt, kan ook kijken naar de SLK 200, die in 1996 werd gelanceerd met een atmosferische motor van 136 pk.

