Verschillend
De bicilinder behoudt de door het merk zo geliefde architectuur. Toch ziet hij zich voorzien van een elektronische multipoint-injectie en een twee in één uitlaat met een driewegkatalysator en een Lambdasonde. Hierdoor beantwoordt de twin, ondanks zijn simpele luchtkoeling, aan de Euro 3-normen. Schakelen doen we nu met een zes-bak en op het dashboard vinden we zelfs een boordcomputer met daarin een enigszins misplaatste chrono. De Touring-variante krijgt standaard een topcase, een reservoirtas, een windscherm en verwarmde handvaten, om als het ware zijn naam waardig te kunnen zijn. De Breva ziet er goed uit. Zijn verzorgde stijl bezorgt hem heelwat karakter, waar de bijzondere motor ook zijn deel in heeft. Het lijkt erop dat alleen nog Guzzi dit type motor wil bouwen, want in het verleden was het enkel Honda dat met de reeds lang vergane CX500 eenzelfde experiment zag falen.
Met zoveel karakter en classicisme zijn we ver verwijderd van het extravagante van sommige Japanse of zelfs Europese rivalen. We zitten hier meer in de lijn van BMW met de fameuze R850R en de 1150R, nu door de R1200R vervangen. De ergonomie werd erg verzorgd met een zeer natuurlijk aanvoelende zitpositie, een erg aangename en makkelijk te beklimmen zadel en de mooi getekende tank die ondanks zijn 23 liter inhoud de knieën niet hindert. En ook voor de passagier wordt er goed gezorgd met stevige en goed geplaatste handvaten.
Niet mis te verstaan
Vanaf de eerste meters merk je dat rijden met deze nieuwe Guzzi niet veel meer te maken heeft met de vroegere modellen. Vooral de intuïtieve en natuurlijke bedieningen hoeven geen commentaren meer, nu zij volledig op de Japanse standaard geschoeid zijn. De versnellingsbak schakelt als in de spreekwoordelijke boter, terwijl ze toch erg precies is. Enkel de koppeling maakt wat teveel lawaai.
Reismoto
Tijdens deze trip bleek de Breva een erg aangename reisgezel te zijn. Het comfort kan je gerust royaal noemen, dankzij de ophanging die alle onregelmatigheden uitstekend absorbeert. De andere zijde van de medaille is natuurlijk dat hierdoor de rijprecisie enigszins vermindert, maar dat is dan ook zijn roeping niet. Voor de diehards bestaan er andere machines. Maar motoren die je 365 dagen per jaar van stal kan halen zijn minder dik gezaaid en de Breva hoort daar zeker bij. En dat is zeker niet de minste van zijn kwaliteiten. Zo zijn er ondermeer de remmen die door Brembo worden geleverd. Krachtig, uithoudend, makkelijk te doseren, wat kan je nog meer verwachten. Een ABS misschien, want het achterwiel durft soms al eens te blokkeren en dan verkiezen wij toch een bijkomende bewaarengel. Uit besparingsoverwegingen werd er vanaf gezien, zegt men. We vragen ons toch af waarom men de keuze niet aan de klant laat, zeker als het ABS wel op de 1100 aangeboden wordt. En als je dan op de vork zelfs de montagesteuntjes voor de sensoren bemerkt, tsja dan…
Verzorgd voorkomen
De Breva verbergt nog heelwat kleine praktische dingetjes die niet zo dadelijk in het oog springen. Vernoemen we maar de grote bergruimte onder het genereuze zadel, een stuurslot zowel links als rechts of nog de bediening van de boordcomputer en de kilometerteller met de rechterduim. Toch zijn drie sleutels wat van het goede. Eentje voor de moto, één voor de topcase en nog een derde voor de valiezen. Raar dat er met de leveranciers geen « deal » kon gemaakt worden.
© Bruno Wouters