Jean-Francois Christiaens

10 DEC 2019

Officieel: Audi Q7 TFSI e, terugkeer van de plug‑inhybride

De Audi Q7 was een plug-inhybride pionier met zijn vorige e-tron TDI-versie en keert nu terug met een laadkabel. Deze keer neemt hij afscheid van de ‘mazout’ en kiest hij voor benzine om zijn nieuwe stekkerhybride aandrijflijn te bouwen.

20191210172828audiq7tfsie.jpg

De recent gefacelifte grote SUV Q7 van Audi kiest weer voor een plug-inhybride bij zijn overstap op de WLTP-normen. Met deze update doet de stekker-Q7 echter geen beroep meer op een dieselmotor. De nieuweling kiest voortaan, net zoals alle andere recente plug-inhybrides van Audi, voor een benzinemotor (kijk maar naar pakweg de Q5). In dit geval is dat een 3.0-V6 met 340 pk en 450 Nm.

20191210172826audiq7tfsie.jpg

Vermogen naar keuze

Net zoals in zijn andere plug-inhybride modellen biedt Audi zijn geëlektrificeerde Q7 aan in twee vermogensversies: 55 TFSI e en 60 TFSI e. De eerste kondigt een systeemvermogen aan van 381 pk en een koppel van 600 Nm. De tweede heeft een krachtiger elektromotor zodat hij het tot 456 pk en 700 Nm schopt. In beide gevallen zijn vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat standaard.

20191210173654audiq7tfsie.jpg
20191210173655audiq7tfsie.jpg

17,3 kWh

In tegenstelling tot de Mercedes GLE met zijn zeer grote batterij (31,2 kWh) kiest de Q7 TFSI e voor een ‘kleine’ module in verhouding tot zijn formaat: 17,3 kWh. Daarmee belooft Audi een elektrisch WLTP-rijbereik van 43 kilometer, tegenover bijna 100 kilometer voor zijn rivaal met ster op de neus. Maar het betekent vooral dat de gehomologeerde CO2-uitstoot boven de 60 g/km blijft (64 tot 69 gram), waardoor hij fiscaal weinig aantrekkelijk is voor professionele klanten in België.

20191210172827audiq7tfsie.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie