Robin Van den Bogaert

17 FEB 2012

Peugeot 208 GTi Concept: terugkeer van icoon

De Peugeot 205 GTi is zonder twijfel één van de leukste auto's die de Fransen ooit gebouwd hebben. Wellicht mogen we zijn rijplezier binnenkort herbeleven, want Peugeot onthult een GTi-prototype van de nieuwe 208 op het salon van Genève.

Sportieve kleine Peugeots spraken de laatste jaren wat minder tot de verbeelding. De 207 was iets te zwaar en te groot om omgetoverd te kunnen worden in een lichtvoetige rijdersauto. Het is nog even wachten op het eerste testverslag van de 208 (op Vroom.be natuurlijk), maar op papier heeft 'het nieuwe toffe nummer' alvast zijn compactere buitenmaten en lagere gewicht mee. De GTi Concept voegt daar bredere sporen en een achterspoiler voor extra downforce aan toe.

200 pk

Net als in de eerste 205 GTi uit 1984 ligt een 1.6 benzinemotor onder de kap. Daar houdt de vergelijking wel op, want het vermogen verdubbelde bijna van 115 tot 200 pk. De 208 GTi Concept wordt aangedreven door de bekende 1.6 turbo (THP) uit de RCZ met manuele zesversnellingsbak. Welke prestaties dat oplevert, houdt Peugeot nog even geheim.

Sportieve look

Uiteraard kreeg het uiterlijk van de 208 speciale accenten, zoals de grille die het motief van een geruite vlag nabootst en onderaan de Franse driekleur of de Britse Union Jack toont. GTi-logo's, nieuwe wielen met rode remzadels, een dubbele verchroomde uitlaat en zijschorten ronden de buitenkant af. Net als in de gewone 208 is het stuurwiel (een lederen sportexemplaar) opvallend compact. De instrumenten worden verlicht met leds en de kleuren rood en zwart voeren de boventoon in het interieur.

Peugeot laat officieel nog in het midden of de 208 GTi Concept in productie gaat. Wij hebben in ieder geval geen enkel bezwaar.

Advertentie
Advertentie
Advertentie