Jean-Francois Christiaens

25 FEB 2019

Peugeot e‑208: betaalbaar elektrisch?

De opvolger van de Peugeot 205, 206, 207 en 208 heet opnieuw 208. Hij krijgt een elektrische versie. Maakt die de toegang tot elektrisch rijden makkelijker?

20190225100746peugeot-e-208-2020-1024-02.jpg

Vanaf zijn lancering in de herfst zal de nieuwe Peugeot 208 meteen met een elektrische versie beschikbaar zijn. Dat komt door het nieuwe CMP-platform, dat zowel klassieke verbrandingsmotoren kan huisvesten als elektromotoren. Het batterijpakket zit niet in de weg in het interieur of in de koffer, waardoor die ruimtes dezelfde blijven als die in de gewone 208.

Opladen

De batterij bewaart 50 kWh aan elektriciteit. Volgens de WLTP-cyclus levert dat een rijbereik op van 340 kilometer. Herladen kan via een klassiek thuisstopcontact, een versterkt GreenUp-stopcontact laadt de auto op in 16 uur. Een WallBox beperkt de laadtijd tot 5 uur 15 (driefasig, 11 kW) of 8 uur (enkelfasig, 7,4 kW).

20190225100746peugeot-e-208-2020-1024-09.jpg

Snellader

Peugeot koos voor een vloeistofkoeling voor de batterij, en snelladen aan 100 kW aan publieke laadpunten is ook mogelijk. Op die manier kan op amper 30 minuten 80 procent van de batterij worden opgeladen.

20190225100746peugeot-208-2020-1024-12.jpg
20190225100747peugeot-e-208-2020-1024-21.jpg

Begrensd

De elektromotor is 100 kW (136 pk) en 260 Nm sterk. Ondanks een hoog gewicht van 1.450 kilogram haalt de e-208 100 km/u in 8,1 seconden. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Prijzen zijn nog niet bekend.

20190225100854peugeot2081902hm1010.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie