François Piette

12 FEB 2010

Porsche 911 GT3 R Hybrid: groene stroom

Het is zover. Zelfs enkele fervente fans betwijfelden of er ooit een hybride 911 zou komen, uit vrees dat de sportwagen een deel van zijn levendigheid en prachtige motorsound zou verliezen. Maar daar is niets van aan. Porsche laat met deze 911 op een schitterende manier zien dat hybridetechnologie zelfs met competitie kan verenigd worden. De 911 wordt er niet braver op, integendeel zelfs.

Geen batterij

In de afwezigheid van batterijen schuilt de grootste revolutie van dit model. In de plaats daarvan gebruikt Porsche een vliegwiel. Dat slaat de kinetische energie op tijdens remmanoeuvres en zet die om in rotatie-energie. Het vliegwiel kan zelfs tot 40.000 toeren draaien en drijft twee elektromotoren op de vooras aan, die samen 120 kW leveren. Duwt de bestuurder op een knop, dan krijgt hij prompt een duw in de rug gedurende zes à acht seconden. Genoeg voor een kort maar snel inhaalmanoeuvre. Het elektrische vliegwiel wordt op de plaats van de passagier gemonteerd, die in wedstrijden toch geen nut heeft.

Niets nieuws

Onder de motorkap - achterin dus - vinden we de vertrouwde flat-six van 480 pk terug. Nog altijd een schitterende brok techniek en een droom voor de melomaan.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie