ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

broeikaseffect

Occasions
1/9

broeikaseffect

Indien de eerste 911 Targa’s zo’n veertig jaar geleden verschenen zijn, iets na de voorstelling van de coupé, werden deze nog steeds niet ingeschreven in de catalogus. Het belang van deze originele 911 wordt beperkt na de aankomst van de cabrio. Maar de 993 versie van de 911 zag de wederinvoer van deze laatste. Met dit verschil dat het afneembare dak ter zijde geschoven werd ten voordele van een intrekbaar glazen open dak. Een 911 « viospace » ! Voorstelling en testrit van de meest originele 911.

Écrit par François Piette

19 Mai 2024

Publicité
Legendarisch en onveranderd Onder de achtermotorkap geen wijzigingen : het gaat hier nog steeds over een zes cilinder. Volgens de gekozen versie (normale of S), vindt men er 3,6 of 3,8 liters, met een kracht gaande van 325 tot 355 pk. Eigen kenmerk van de Targa, hij is enkel beschikbaar in vierwielaandrijving. Een uitrusting die deze wagen nog exclusiever maakt… en zeker bij regenachtig weer ! De keuze wordt gelaten tussen een manuele 6-doos en een automatische 5-doos. Op de weg gelijkt deze 911 aan alle andere : levendig, opvliegend in het toerental maar laat het koppel in stad goed slingeren, kortom, deze Porsche kan alles doen. Metalen brullende klanken inbegrepen, waarvan men nog beter geniet bij het openen van het dak ! De integrale aandrijving geeft een bijkomend en onbespreekbaar veiligheidsgevoel en laat toe de volledige kracht van de six-flat uit te baten. Hij begeeft zich net zoals de coupé, wat geen klein compliment is… Handige achterruit Men heeft, in het geval van deze 911, veel moeite om te spreken van een « achterklep », algemene gebruikte term voor gemakkelijk te gebruiken voertuigen, maar toch gaat het hier om ! De achterruit gaat open om aan een bergruimte te geraken van 230 liters. Of 25 liters meer dan in de coupé, dat is meegenomen... Om het dak te openen, hoeven enkel 7 seconden, door één druk op de knop te behouden. Eens het dak opgeborgen is, vermeerdert het plezier dankzij het woeste gebrom van de hoorbare six-flat en dankzij de zonnestralen die de binnenruimte overstromen. Een vreugde die toch iets benadeeld wordt door de zichtbaarheid achteraan... Het geraamte van de zonneklep vormt inderdaad een gevaarlijke hindernis bij elke poging tot achteruitkijken. Het comfort werd echter integraal behouden, de geluidsdemping ziet natuurlijk af bij open dak, maar de drukte blijft goed beheerst. Voor de rest, spreekt men hier wel degelijk over een 911, zijnde een perfect afgewerkte wagen met een bestudeerde ergonomie. Beste open dak... Aan een vastgestelde prijs van 96.800 € in de Targa 4 versie (107.569 € in Targa 4 S), wordt deze Porsche 6.873 € duurder dan een 911 Carrera 4 coupé voorzien van een open dak. Hij laat zijn originaliteit dus duur betalen ! Zeker wetende dat hij maar aan 2.541 € ver ligt dan de cabrio-versie... Besluit Deze Targa geeft ongetwijfeld een toegevoegde waarde tegenover een 911 coupé, door zijn marginaliteit en zijn gezellig open dak. Een 911 die deze enige exclusiviteit duur laat betalen... Hij laat niettemin toe de voordelen te verenigen van een cabrio aan deze van een coupé-versie, zonder hiervoor het oorspronkelijke en legendarische weggedrag te vervormen… Hierbij voegt men opvallende alternatieven : het dak laat toe om met volle teugen te genieten van de zonnestralen in de zomer, en de standaard voorziene integrale transmissie laat het steil oplopen van besneeuwde paden zonder probleem toe. Een winnende combinatie die deze 911 interessanter maakt dan het te merken valt.
François
							Piette

François Piette

Photos: Manufacturer

Source: Porsche
Publicité

Acheter une Porsche 911 ou une voiture similaire

249 950 €

2022

13 112 km

Essence

650 ch

Automatique

272 g/km

date

Mazuin Fosses - Volkswagen & Commercial Vehicles

Fosses-La-Ville

date

Car-Pass

My Way

39 990 €

2002

97 000 km

Essence

- ch

Automatique

Occasion

date

Garage Kose

Chatelineau

date

-

150 000 €

1980

306 387 km

Essence

204 ch

Automatique

0 g/km

date

Garage Autostroo

Damme

date

-

27 900 €

2001

275 000 km

Essence

300 ch

Manuelle

Occasion

date

CONVERTIBLE SPRL DAVID GUISSARD

Burdinne

date

-

31 000 €

2001

158 000 km

Essence

300 ch

Manuelle

295 g/km

date

CONVERTIBLE SPRL DAVID GUISSARD

Burdinne

date

-

99 990 €

2018

59 898 km

Essence

370 ch

Automatique

190 g/km

date

Dumarey

Torhout

date

Car-Pass

Land Rover Approved

84 991 €

2012

74 427 km

Essence

400 ch

Automatique

210 g/km

date

B&O Diest NV

DIEST

date

-

59 990 €

1974

109 000 km

Essence

150 ch

Manuelle

Occasion

date

Geurts Car Center

Genk / Bosdel

date

-