François Piette

17 NOV 2011

Porsche Panamera GTS: sportieve berline

Net als bij de andere Porsche-modellen blijft het nieuwe versies regenen van de Panamera. We hadden al een diesel, een hybride, een S, een 4S, een Turbo en een Turbo S. Nu komt daar nog de GTS bij. De naam spreekt voor zich: dit is een sportieve versie, maar misschien in mindere mate dan je zou verwachten. 

Atmosferisch

Terwijl de meeste huidige sportieve berlines uitgerust zijn met turbo's, houdt de Panamera GTS het bij een klassieke atmosferische motor. De reden? Zijn sportiviteit nog versterken. Een atmosferische motor antwoordt namelijk direct op het gaspedaal en motoren met turbo kunnen niet tippen aan de snelheid waarmee hij in de toeren klimt of de geleidelijkheid. Tot zover de theorie.

De Panamera GTS neemt de V8-motor over van de Panamera S en 4S en voegt er 30 pk bij. Dat brengt het totaal op 430 pk en een koppel van 520 Nm. Op de weg (of op circuit) haalt de Panamera GTS een topsnelheid van 288 km/u en spurt hij van 0 tot 100 km/u in 4,5 seconden. Treur dus niet om de afwezigheid van een turbo, zeker aangezien de V8 prachtig klinkt en zijn inzittenden daarvan laat meegenieten. 

De PDK-automaat (dubbele koppeling en zeven versnellingen) is standaard voorzien, net als het onderstel met vierwielaandrijving. Omdat sportiviteit meer is dan vermogen, profiteren de wieltreinen van een verlaagde ophanging, een iets straffere schokdemping, bredere sporen en sterkere remmen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie