Porsche heeft besloten om het geweer van schouder te veranderen. Of beter gezegd, om zijn arsenaal op middellange en lange termijn uit te breiden. Het merk wil immers zijn elektrificatie vertragen maar wel voortzetten, terwijl het zo lang mogelijk zijn huidige modellen met verbrandingsmotor behoudt, en zelfs nieuwe modellen ontwikkelt! Al kost die beslissing het merk wel de nodige centen...
"We hebben vandaag de laatste stap gezet in de heroriëntatie van onze productstrategie. We bevinden ons momenteel in een periode van diepgaande veranderingen in de autosector. Daarom heroriënteren we Porsche in zijn geheel," verklaarde Oliver Blume, de CEO van het Duitse merk. "Dankzij een overtuigende combinatie van verbrandingsmotoren, plug-in hybrides en elektrische voertuigen willen we voldoen aan de behoeften van al onze klanten. Op middellange termijn is deze aanpak gericht op het ondersteunen van ons bedrijfsmodel en het versterken van onze marktpositie," voegde hij er ook aan toe. Begrijp hieruit dat het aanbod van Porsche in de komende jaren zal worden uitgebreid!

Porsche wil verbrandingsmotoren behouden in de 911, Cayenne en Panamera
Porsche wil dus zijn huidige modellen met verbrandingsmotor zo lang mogelijk in het aanbod houden. De 911 zal zijn ‘flat 6’ dus wel degelijk zo lang mogelijk behouden. Het Duitse merk geeft ook aan dat zijn Cayenne en Panamera minstens tot 2030 beschikbaar zullen blijven met verbrandingsmotoren en plug-in hybride aandrijflijnen. Hoewel deze twee modellen hadden moeten verdwijnen, zullen er uiteindelijk zelfs nieuwe generaties van gelanceerd kunnen worden, die ook zijn uitgerust met een verbrandingsmotor!

Elektrische modellen krijgen uiteindelijk toch een verbrandingsmotor
Het huidige Porsche-gamma zou ook nieuwe modellen moeten krijgen die uitgerust zijn met verbrandingsmotoren. Het Duitse merk had al laten doorschemeren dat de eerste generatie Macan uiteindelijk toch een opvolger met verbrandingsmotor zou krijgen. En dat model zou zelfs gebouwd kunnen worden op de PPC-architectuur van Audi en de Volkswagen-groep, en dus voorwielaandrijving hebben! De toekomstige SUV die boven de Cayenne komt te staan en oorspronkelijk uitsluitend 100% elektrisch zou worden, zal bij de lancering alleen worden aangeboden met verbrandingsmotoren en plug-in hybride aandrijflijnen. Maar dat betekent zeker niet dat het Duitse merk afstand neemt van elektrificatie.

Nog steeds nieuwe elektrische modellen, maar minder dan voorheen
Ondanks de vernieuwde interesse in benzine zal Porsche in geen geval afstand doen van zijn huidige elektrische modellen. De elektrische Cayenne en de elektrische vervangers van de Boxster en Cayman zullen wel degelijk in de (zeer) nabije toekomst het levenslicht zien. Met als verschil dat de meest radicale varianten (RS) uiteindelijk toch een verbrandingsmotor zouden krijgen! Porsche zal ook de ontwikkeling vertragen en de lancering van bepaalde 100% elektrische modellen uitstellen. Zo zal de ontwikkeling van zijn volledig nieuwe elektrische platform, waaraan gewerkt wordt in samenwerking met andere merken van de Volkswagen-groep en dat oorspronkelijk gepland was voor 2030, worden uitgesteld. In het kader van deze strategische heroriëntatie verwacht Porsche uitzonderlijke uitgaven van ongeveer 3,1 miljard euro, en dat alleen al voor het boekjaar 2025! En dat is nog maar het begin...