Eerste test: Skoda Elroq, gekrompen revolutie

Na zijn elektrische revolutie te hebben afgetrapt met de Enyaq, zet Skoda zijn offensief voort met deze Elroq, ofwel een Enyaq met een afgeknotte kont. Is kleiner ook beter?

"

De Elroq verpakt de kwaliteiten van zijn grote broer Enyaq in een compacter formaat en een modernere stijl. Een elektrische SUV met een perfect compromis tussen formaat en binnenruimte."

Advertentie
Advertentie

Terwijl Skoda sinds 2020 aanwezig is in het segment van de elektrische wagens met de Enyaq, wil het Tsjechische merk nu naar een hogere versnelling schakelen met een hele familie aan nieuwe elektrische modellen. Het is deze Elroq, die we konden ontdekken tijdens zijn laatste ontwikkelingsfase, die het eerste schot zal lossen van dit nieuwe salvo. Een ingekorte versie van de Enyaq, om aan de behoeften te voldoen van klanten op zoek naar een minder grote SUV die toch nog veelzijdig voor de dag komt. De Epiq, die nog compacter wordt en rechtstreeks wordt afgeleid van de gelijknamige conceptcar, zal dan weer de strijd aangaan in het segment van de stads-SUV’s. Tenslotte komt de productieversie van de concept Vision 7S bovenaan het gamma te staan, in de vorm van een 7-zits elektrische SUV. En voor klanten die niet gecharmeerd worden door SUV’s, werkt Skoda achter de schermen ook aan een elektrische break.

Design

De Elroq is het eerste productiemodel van het merk dat de nieuwe designtaal van Skoda aanneemt, ‘Modern Solid’, zoals al te zien op de concepts Vision 7S en Epiq. Hoewel we het nog moeten doen met beelden van het gecamoufleerde model dat ons ter beschikking werd gesteld voor deze avant-premièretest’, kunnen we wel al zien dat de Elroq de ‘Tech-Deck Face’-neus krijgt. De traditionele grille wordt daarbij vervangen door een glanzend zwart oppervlak dat de noodzakelijke sensoren camoufleert voor de moderne rijhulpmiddelen. Optioneel kan dat paneel ook worden uitgerust met een lichtsignatuur bestaande uit tal van dunne verticale LED-streepjes die beide koplampen verbinden. Merk ook op dat de Elroq het traditionele ronde Skoda-logo vervangt met de merknaam voluit gespeld.

In detail geniet de Elroq ook van een aantal subtiele technische randjes om zijn luchtweerstandscoëfficiënt zo laag mogelijk te houden. Essentieel om de autonomie van elektrische wagens te maximaliseren op de snelweg. Zo zijn er kleine plastic stukjes toegevoegd om de ruimte tussen de banden en de voorbumper deels op te vullen. De Elroq kan een Cx-waarde van 0,26 claimen, tegenover 0,30 voor de equivalente Karoq met verbrandingsmotor. Qua design kan de Elroq alleen worden uitgerust met grote velgen van 19 tot 21 inch.

ELectric kaROQ

Meer fundamenteel gezien kan je de Elroq beschouwen als een ingekorte versie van de Enyaq. Hij staat op dezelfde MEB-basis die gedeeld wordt door het gros van de elektrische modellen in het Volkswagen-concern. De Elroq neemt dezelfde wielbasis over van zijn grote broer (2.766 mm) en deelt er zelfs zijn vier deuren mee. Het verschil is vooral ter hoogte van de overhangen te vinden, waardoor de Elroq een totale lengte van 4.488 mm kan voorleggen, tegenover 4.649 mm voor de Enyaq. Een lengte waarmee hij dicht tegen de Skoda Karoq met verbrandingsmotor aanleunt (4.390 mm). Vandaar trouwens zijn naam: Elroq is simpelweg een samenvoeging van ‘ELectric kaROQ’.

Beleving

Het gevolg van deze afgeknotte kont: het koffervolume van de Elroq is kleiner geworden dan dat van de Enyaq. Waar de grote broer nog 585 liter haalt, krimpt dat tot 470 liter (1.580 liter met de achterbank neergeklapt) in de Elroq. Hij behoudt daarmee wel nog een praktische laadruimte voor dagelijks gebruik. Vooral omdat de ‘Simply Clever’-oplossingen van Skoda het gebruiksgemak nog vergroten. Zo kan je de oplaadkabel opbergen in een ingebouwd net onder de hoedenplank (wat het gebrek aan opbergruimte onder de motorkap compenseert). Je kan de hoedenplank ook op twee niveaus plaatsen om kwetsbare voorwerpen te scheiden. En natuurlijk zijn de typische Skoda-snufjes nog steeds aanwezig, zoals de geïntegreerde paraplu in de voordeuren.

Superruim

Aangezien de Elroq de wielbasis overneemt van de Enyaq, is de kleinere SUV nog steeds erg ruim aan boord. Op de achterbank kunnen drie volwassenen probleemloos plaatsnemen. Het enige verschil met de Enyaq is dat je, door het kortere dak van de Elroq, geen groot panoramadak zal kunnen kiezen om het interieur te doen baden in het licht.

5+13 inch

Ter hoogte van de bestuurderspost, die officieel nog geheim is, krijgt de Elroq de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem van Skoda. Net als op de Enyaq combineert hij een kleine digitale cockpit van 5 inch met een groot aanraakscherm van 13 inch (standaard meegeleverd) bovenaan het dashboard. Optioneel kan je daar nog een head-updisplay met augmented reality-functie aan toevoegen, zoals bekend uit de Enyaq. Daarmee kan je de nodige informatie, inclusief pijlen die de richting aanwijzen, voor de ogen van de bestuurder projecteren.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring

We weten nog niet exact welke versies Skoda zal introduceren op de Belgische markt. Het merk heeft in ieder geval vier motorisaties voorzien voor de Elroq bij zijn lancering. De instapversie Elroq 50 krijgt een batterij van 55 kWh en een motor van 125 kW (170 pk) die zijn achterwielen aandrijft. De Enroq 60 is dan weer uitgerust met een batterij van 60 kWh en een motor van 150 kW (204 pk). De topversie Elroq 85 krijgt dan weer een grote batterij van 82 kWh en wordt zowel met achterwielaandrijving (210 kW/286 pk) als met vierwielaandrijving (85 X) aangeboden, met bij die laatste een extra elektromotor op de voorwielen. Die X-versie levert daarmee een piekvermogen van 220 kW (299 pk). Met zijn grote batterij haalt de Elroq een WLTP-autonomie van meer dan 560 km. Opladen met wisselstroom is mogelijk tot 11 kW, terwijl het snellaadvermogen tot 175 kW bedraagt met de grote batterij.

Stil en comfortabel

Tijdens deze eerste korte testrit op wegen die ideaal zijn voor elektrisch rijden, in een begeleid konvooi in de buurt van Amsterdam, noteerden we een reëel verbruik van 13,7 kWh/100 km in onze Elroq 85. Dat suggereert een autonomie van meer dan 500 km in deze omstandigheden buiten de snelweg, gezien de bruikbare batterijcapaciteit van 77 kWh. Bij minder gunstige omstandigheden moet je natuurlijk op wat minder rekenen. Maar de actieradius zou in ieder geval geen probleem moeten zijn, zeker niet met de Elroq 85.

Onderweg onderscheidt de Elroq zich met zijn uitstekende geluidsisolatie en zijn vrij comfortabele demping. Hoewel hij dezelfde gestuurde ophanging gebruikt als de Enyaq, krijgt de Elroq een specifieke afstelling die nog iets meer moet wegfilteren. Daarmee moet hij beter overweg kunnen met het stedelijke wegdek vol putdeksels en drempels.

Prijs
Prijs Skoda Elroq 2024?

Het is natuurlijk nog te vroeg om de definitieve prijzen van de Elroq 2024 te kennen. De officiële presentatie van het model, zonder camouflage, staat pas gepland voor begin oktober. De bestelboeken worden nadien geopend. De enige zekerheid is dat hij (veel?) goedkoper wordt dan de Enyaq. Vooral omdat die laatste momenteel enkel wordt aangeboden als topversie Enyaq 85, met een vanafprijs van 58.740 euro.

De Elroq wordt trouwens niet in China gemaakt. Hij zal van dezelfde productielijn rollen als de Enyaq, in de historische site van Skoda in Mladá Boleslav, Tsjechië.

Verdict

De Skoda Elroq moet nog enkele geheimen prijsgeven, zoals zijn prijs en zijn volledige uiterlijk, alvorens we een definitief oordeel kunnen vellen. Maar op het eerste gezicht lijkt het een van de meest aantrekkelijke middelgrote elektrische SUV’s op de markt te worden, dankzij een royale binnenruimte en zeer overtuigende prestaties op de weg.

Advertentie
Advertentie
Advertentie