Wanneer je een grens overschrijdt, herinnert een bord je gewoonlijk aan de maximaal toegestane snelheid op de verschillende soorten wegen. Er zijn echter bepaalde nuances, ook op de snelweg. In 2025 kunnen we rekenen op waarschuwingssystemen voor je snelheid en de aanduidingen op gps-kaarten. Maar dat is niet altijd voldoende. Je moet waakzaam blijven en niet blindelings vertrouwen op de bewegwijzering. Het is dus belangrijk om de regels te kennen. Er zijn namelijk specifieke beperkingen afhankelijk van het tijdstip en het weer.
Er zijn ook steeds meer systemen met variabele weergave (via intelligente borden) die het verkeer regelen. De snelheid wordt dan aangepast aan de verkeersdichtheid of de aanwezigheid van een file of gevaar verderop. Daarnaast is het belangrijk om de snelheidsbeperkingen bij wegwerkzaamheden te respecteren. Een aantal landen hebben bovendien onlangs de maximumsnelheid op hun autosnelwegen herzien: Nederland, Spanje, Zweden en Turkije.

Welke snelheidslimieten in België, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg?
In België is de maximumsnelheid 120 km/u, behalve op de Vlaamse en Brusselse delen van de Brusselse Ring, waar 100 km/u geldt, en op de Antwerpse Ring, die ook beperkt is tot 100 km/u of wat wordt aangegeven door de variabele signalisatie. Bij smogalarm (vervuiling) zijn sommige trajecten beperkt tot 90 km/u (volg in dat geval de signalisatie). In Frankrijk is het 130 km/u, maar de snelheid wordt verlaagd tot 110 km/u bij regen. Het is ook 110 km/u tijdens vervuilingspieken na een prefectoraal besluit dat via de pers en informatieborden wordt verspreid. Trajecten nabij stedelijke gebieden zijn meestal beperkt tot 110 km/u, 90 km/u of 80 km/u. Opgelet: op de expresswegen die lijken op een autosnelweg is de snelheid beperkt tot 110 km/u (100 km/u bij regen of tijdens een vervuilingspiek).
In Luxemburg geldt hetzelfde principe: 130 km/u wanneer alles goed gaat, 110 km/u bij regen. Er zijn ook daar strengere limieten op basis van variabele signalisatie. In Duitsland is 130 km/u de aanbevolen snelheid. Het is toegestaan om deze te overschrijden als er geen beperking wordt opgelegd door vaste of variabele bewegwijzering. Soms zijn er beperkingen op natte wegen (“bei Nässe”) of 's nachts, of zelfs overdag, om geluidsoverlast te verminderen (“Lärmschutz”). In Nederland zijn de regels veranderd in april 2025.

Verandering in 2025 in Europa dankzij kunstmatige intelligentie!
Sinds 14 april 2025 is 130 km/u weer de maximumsnelheid in Nederland... Maar niet overal. Het systeem van 100 km/u overdag (6:00-19:00 uur) en 130 km/u 's nachts blijft van toepassing op vele trajecten. In de praktijk is 130 km/u overdag momenteel alleen toegestaan op delen van de A6 en A7. Op de andere wegen blijft het principe gelden van de aangepaste snelheid voor dag en nacht en volg je best de signalisatie. Vooral omdat 's nachts soms zelfs 120 km/u geldt in plaats van 130 km/u. En dan mogen we de vele borden met variabele weergave niet vergeten.
Een andere regio waar de situatie in 2025 is veranderd: Spanje. In het hele land is de maximumsnelheid 120 km/u, behalve op een deel van de AP-7 snelweg in Catalonië waar een door kunstmatige intelligentie beheerd systeem je soms toelaat om tot 150 km/u te rijden. Deze snelheid zal vanaf deze zomer 2025 ook de limiet zijn in Tsjechië op de D3 richting de Oostenrijkse grens. Als de test succesvol is, zou deze vervolgens worden ingevoerd op de D1 rond Brno en op de D11 die van Praag naar Polen loopt. Op de andere trajecten, met name die van de D5, D7 en D8 vanuit Duitsland, blijft het (voorlopig?) 130 km/u.

Van de snelste tot de langzaamste
Twee andere landen hebben onlangs ook hun maximumsnelheid verhoogd: Zweden (naar 120 km/u) en Turkije (naar 140 km/u). Kijken we naar de andere landen, dan is 140 km/u de toegestane snelheid in Bulgarije en Polen. In Italië is het 130 km/u, verlaagd tot 110 km/u bij regen (theoretisch is 150 km/u mogelijk op bepaalde stukken, maar dit is nu nog niet van toepassing). 130 km/u is de maximumsnelheid in Denemarken, Oostenrijk, Hongarije, Slowakije, Slovenië, Kroatië, Roemenië en Griekenland. In Litouwen geldt 130 km/u in de zomer en 110 km/u in de winter. 120 km/u is de norm in Zwitserland, Portugal en Ierland. In Finland is het 120 km/u in de zomer, 100 km/u in de winter. In het Verenigd Koninkrijk is het 112 km/u (70 mph). In Noorwegen moet je er niet aan denken om boven de 110 km/u te gaan...
Kort samengevat:
- 130 km/u aanbevolen: Duitsland
- 130 km/u - 150 km/u: Tsjechië
- 140 km/u: Bulgarije, Polen, Turkije
- 130 km/u: Oostenrijk, Kroatië, Denemarken, Griekenland, Hongarije, Roemenië, Slowakije, Slovenië
- 130 km/u zomer - 110 km/u winter: Litouwen
- 130 km/u - 110 km/u (regen): Frankrijk, Italië, Luxemburg
- 130 km/u - 120 km/u - 100 km/u: Nederland
- 120 km/u - 150 km/u: Spanje
- 120 km/u: België, Ierland, Portugal, Zweden, Zwitserland
- 120 km/u zomer - 100 km/u winter: Finland
- 112 km/u: Verenigd Koninkrijk
- 110 km/u: Noorwegen