De geboorte van de Jaguar D-Type was in 1954, toen de constructeur een opvolger wou voor zijn C-Type, die al twee keer de 24 Uur van Le Mans had gewonnen. Voor hun nieuwe model leverden de Britten geen half werk, want ze ontwikkelden een revolutionaire machine, met een monocoquestructuur met een aparte ophanging voor de motor, 4 Dunlop-schijfremmen en een XK-zescilindermotor met droog carter.
Oorlogswapen
Bij zijn eerste deelname aan de 24 uur strandde de D-Type net achter de Ferrari 375 Plus van Trintignant en Gonzales. Het merk herpakte zich echter snel en won datzelfde jaar nog de 12 Uur van Reims. Het nam bovendien revanche op Ferrari tijdens de volgende jaargangen van Le Mans, waar het in 1955, 1956 en 1957 won. Zijn robuuste bouw en uitstekende remmen compenseerden voor zijn gebrek aan spierkracht.
Even graag op de weg als op circuit
Maar wat er een echte unieke auto in de geschiedenis van maakt, is zijn veelzijdigheid. Het merk draaide er zijn hand niet voor om om de auto’s van Engeland naar het Franse circuit te rijden… over de weg. De gelukkige eigenaars van een exemplaar gebruiken het vandaag trouwens zowel op de weg als op circuit en loven de D-Type om zijn uitzonderlijke rijgemak en zijn onverwoestbare betrouwbaarheid. Dat zijn toch wel heel bijzondere eigenschappen voor een racewagen.
Wil je er ook een?
Als je misselijk wordt bij het idee om een goedkope replica te kopen, dan biedt RM Sotheby’s op 22 januari dit exemplaar aan uit 1955 (chassisnummer XKD 518) in een veiling in Arizona. Interessant feit: de auto is rood uitgevoerd, waardoor hij zich onderscheidt van de overige exemplaren, die doorgaans blauw of groen zijn.
F1-baas als eerste eigenaar
Deze auto werd destijds nieuw verkocht aan ene Bernie Ecclestone en nam deel aan een reeks ‘clubraces’ alvorens hij naar de Verenigde Staten ging. Zijn ongebruikelijke kleur en de verzwakkende oldtimermarkt zullen misschien een rem vormen op de prijs. Ter informatie: de markt van de D-Types is bijzonder volatiel. De resterende exemplaren van de productie van 75 wisselen doorgaans van eigenaar voor bedragen van 5 tot 20 miljoen euro, afhankelijk van hun palmares.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: