Vroom

23 DEC 2020

Test: MG EHS, verrassende hybride

Na een overtuigende elektrische SUV ZS biedt MG, het kleine Britse merk dat Chinees is geworden, een groter plug-inhybride model aan, de EHS. Kan deze tweede SUV het imago veranderen?

Advertentie
Advertentie


20201223074251mgehs(3).jpg

Vergeet alles wat je weet over MG. Of wat je dacht te weten. Het Britse merk, dat werd opgericht in de jaren ’20 en dat gewoonlijk wordt geassocieerd met kleine roadsters zoals de Midget uit 1964, is vandaag Chinees en bouwt ‘groene’ SUV’s. Na een eerste model, de elektrische en veelzijdige ZS met een aantrekkelijke verhouding prijs-prestaties, voegt MG op onze markt de EHS toe aan zijn gamma. Deze andere SUV krijgt dan weer plug-inhybride technologie. Maar hij wil minstens even interessant zijn als zijn kleine broer.

Fijn om kilometers mee te malen

20201223074251mgehs(4).jpg

De EHS lijkt zeer sterk op het kleinere elektrische model van het merk. Toch is hij 4,57 meter lang en 1,88 meter breed, wat liefst 26 centimeter langer en slechts 7 centimeter breder is. Het interieur is daarentegen verrassend anders. Je zit er in sportief getekende maar comfortabele stoelen en kijkt op een zeer verzorgd dashboard. De kunststoffen zijn zacht, de tellers volledig digitaal, het scherm in het midden is van goede kwaliteit en de knoppen om toegang te krijgen tot de diverse menu’s zijn in metaal gemaakt. Dit interieur ademt bijna een premiumgevoel uit. Enkel wanneer je meer nauwgezet gaat kijken, zie je dat de kunststoffen onderaan van een minder mooie kwaliteit en hard zijn en dat de scherpte en de reactiesnelheid van het centrale scherm wat beter mochten. En als het stuur wat dichter bij de bestuurder zou kunnen komen, zou je er ook fijner zitten.

Comfort boven alles

20201223074252mgehs(2).jpg

Na slechts een paar meters wordt al duidelijk dat MG met deze EHS voor comfort heeft gekozen. Het interieur is stil en je hoort nauwelijks rol- of stroomlijngeluiden. Wegoneffenheden worden goed gefilterd door de soepele ophanging, zonder dat ze te week wordt: het koetswerk wordt goed ondersteund en hij gaat niet te veel rollen in bochten. De 1.5-turbobenzinemotor is ook discreet wanneer hij wordt aangesproken. In puur elektrische modus hoor je heel licht de geluiden van de andere weggebruikers, maar niet op een storende manier. Dit is ten slotte geen Rolls-Royce.

Meer jacht dan speedboat

20201223074252mgehs(8).jpg

MG kondigt een totaalvermogen aan van 258 pk, een koppel van 370 Nm en een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden. De acceleraties zijn stevig, maar verwacht je ook niet aan de prestaties van een speedboat. Deze SUV heeft meer van een comfortabel jacht. De verbrandingsmotor, elektromotor en de tientrapsautomaat werken in perfecte harmonie samen om de 1,8 ton zware EHS voort te bewegen zonder de passagiers te bruuskeren.

Modern

20201223074251mgehs(5).jpg

Zelfs de ‘basisversie’ van deze SUV is uitgerust met de jongste veiligheidstechnologie: noodremhulp, dodehoekwaarschuwing, spoorassistent enzovoort. De EHS biedt ook autonoom rijden op niveau 2 en dat werkt vrij goed op de snelweg.

Laag verbruik

20201223074251mgehs(6).jpg

Op een gevarieerd traject van een honderdtal kilometer over snelwegen, buitenwegen en in de stad verbruikte de EHS tijdens onze korte eerste kennismaking 7,4 l/100 km. Die cijfers plaatsen hem in het gemiddelde van het segment, maar blijven wel heel ver verwijderd van de 1,8 l/100 km die de constructeur aankondigt. Omdat ons traject echter grotendeels uit snelwegen bestond, heeft de elektromotor de viercilinder maar weinig ondersteund en verstookte de auto dus duidelijk meer. In de stad zie je echter net het omgekeerde, want deze SUV blinkt uit door het uitstekende batterijbeheer. MG kondigt een puur elektrisch rijbereik van 52 kilometer aan dankzij een batterij van 16,6 kWh. In de praktijk kan je zonder problemen een veertigtal kilometer rijden op stroom.

Geen lange optielijst, integendeel

20201223074252mgehs(7).jpg

Ondanks het (zeer) hoge comfortpeil en een opmerkelijk batterijbeheer blinkt deze MG nog het meeste uit door zijn prijs. Door de ongelooflijk korte optielijst en de zeer beperkte personalisering kan MG deze auto aanbieden voor een startprijs van 34.985 euro.

Onze testversie Luxury, die een panoramisch schuifdak, lederen sportstoelen, sfeerverlichting en een 360-gradencamera toevoegt in vergelijking met de basisvariant kost 37.485 euro.

De optielijst? Toekomstige klanten kunnen de witte basiskleur veranderen in rood, zwart of grijs voor een meerprijs van 650 euro, en de Luxury kan voor 1.000 euro extra worden uitgerust met een interieur in rood leder.

Zelfs met alle vakjes afgevinkt kost deze MG dus minder dan 40.000 euro. Bij die extreem competitieve prijs komt nog een maximale fiscale aftrekbaarheid dankzij een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km. Meer kunnen we niet vragen.

Ons verdict

20201223074250mgehs(1).jpg

De verhouding prijs-kwaliteit van deze EHS is echt bijzonder interessant. De algemene afwerking geeft het gevoel dat hij concurreert met auto’s die 10.000 euro duurder zijn. Met deze EHS verandert MG de eerste testindrukken die we opdeden met de ZS op een knappe manier, want hij is overtuigender en aantrekkelijker. Het moet er nu wel nog in slagen om hem ook verkocht te krijgen via een weinig ontwikkeld dealernetwerk en een merkimago dat door het grote publiek ‘vergeten’ is…
Advertentie
Advertentie
Advertentie