François Piette

10 SEP 2014

Renault Twingo: grote ommekeer

1993, een revolutie. Renault verbaast de autowereld met een klein model dat toch heel ruim is en gemakkelijk te moduleren. De Twingo is geboren. Meer dan twintig jaar later zit de Twingo aan zijn derde generatie en verandert hij het geweer van schouder. 

Vroeger was het gemakkelijker. In 1993 telde de Twingo maar vijf concurrenten en in 1994 haalde hij een marktaandeel van 25 procent. Vandaag is de markt grondig veranderd. De Twingo moet het opnemen tegen een lange reeks concurrenten met de nieuwste gadgets. Het is dus tijd om te veranderen.

Bedankt, Mercedes

Renault dacht er al even over na om het concept van de Twingo om te gooien door de motor en de versnellingsbak naar achteren te verhuizen. Een origineel maar zeer duur idee. Toen kwam Daimler, dat een vervanger zocht voor de kleine smart fortwo en graag een variant met vier plaatsen, de forfour wou. Een samenwerking werd geboren en de twee constructeurs ontwikkelden de nieuwe stadswagens hand in hand.

Wat verandert?

Vergeet de vorige Twingo, de nieuwe doet het helemaal anders. Behalve de motor onder de koffer en de achterwielaandrijving is hij voortaan alleen beschikbaar als vijfdeurs. Nochtans groeiden de buitenmaten niet, integendeel: hij verloor 10 cm en is nu 3,59 meter lang.

Interieur

Tijd om het interieur even te bekijken. Het ziet er feestelijk uit. De zwarte plastic van de boordplank contrasteert elegant met de inzetstukken en gekleurde zetels. Achter het stuur is de eerste indruk middelmatig. De vrij hoge rijpositie geeft een mooi overzicht op de weg, maar door de hoge vloer en voetsteun zit je bij wijze van spreken met jouw kin tussen jouw knieën. En waar is de toerenteller? Oeps, dat is Renault vergeten. Weet ook dat grote personen op de passagierszetel voorin vruchteloos zullen zoeken naar een hendel om hun zetel in de hoogte te verstellen.

Plaats

Met een motor in de koffer zou je denken dat er veel volume verloren gaat. Maar door de motor gekanteld in te bouwen blijft de functionaliteit behouden. Het volume bedraagt 188 liter. Minder handig is dat je de achterbank van de nieuwe Twingo niet meer kunt verschuiven. Alleen de rugleuning is verstelbaar of neerklapbaar. Jouw pakjes kauwgom, tablets en sandalen vinden zeker een plekje in de vele opbergruimtes.

Liefhebbers van vitrinekasten of een contrabas zullen bij zijn met de laadlengte van 2,3 meter dankzij de voorzetel die dichtklapt zoals een portefeuille. De passagiers achterin zijn niet slecht bedeeld, maar kunnen de bank niet meer verschuiven.

Achter het stuur

Een achterwielaandrijver met motor achterin, dat moet wel verraderlijk zijn, toch? Helemaal niet … De ingenieurs deden al het mogelijke om de auto zo veilig mogelijk te maken. Ze hebben zelfs wat overdreven: de Twingo onderstuurt en als je iets te ver gaat, word je brutaal afgeremd door het ESP. De passagier voorin zal trouwens blij zijn als je rustig rijdt, want hij heeft geen enkele handgreep.

Stadsmus

Is de stad is de Twingo koning. Zijn draaicirkel van 8,6 meter maakt hem heel wendbaar, het is kinderspel om rechtsomkeer te maken in de kleinste straten. We verwijten hem alleen een iets te harde schokdemping.

SCe of TCe?

Renault biedt twee motoren aan: een volledig nieuwe SCe, een kleine atmosferische driecilinder van één liter die 70 pk ontwikkelt, of de van de Clio bekende 0,9 liter driecilinder aangepord door een turbo en goed voor 90 pk. Beide worden gekoppeld aan een manuele vijfbak, maar een automaat met dubbele koppeling en zes versnellingen wordt beschikbaar in 2015.

Zoals vaak bij stadswagens is de kleinste de leukste. Hij is gewillig en klinkt gedempt. De hernemingen zijn bescheiden, maar hij klimt graag in de toeren. De TCe geeft de Twingo vleugels en is karaktervol. Helaas heeft hij een aanzienlijke responstijd nodig en door de onderbrekingen in de acceleraties verkiezen we toch zijn kleine broer.

Verbonden

Vind je de huidige multimediasystemen te duur? Renault heeft een leuke en intelligente oplossing: infotainment op jouw smartphone. Download de applicatie R & Go (iOS en Android) en plaats de smartphone op de steun op het dashboard, meer is er niet nodig. Dit systeem omvat navigatie, een boordcomputer, richtlijnen voor ecologisch rijden, multimedia en telefooncontacten.

Wil je toch een geïntegreerd scherm, dan is er ook een R-Link beschikbaar. Dat is vollediger en biedt ook een platform met apps die je kunt downloaden om op de hoogte te blijven van het weer, het nieuws, de brandstofprijzen en dergelijke. Kers op de taart: een achteruitrijcamera. Verleidelijk op papier, maar zowel de R-Link als de R & Go van onze testmodellen vertoonden enkele bugs.

Prijzen

Met 9.650 euro is de Twingo relatief gunstig geprijsd, vooral in vergelijking met zijn concurrenten met vijf deuren. Maar het is niet allemaal rooskleurig, want we betreuren de restricties van de uitrustingspolitiek. Zegt de TCe 90 jou wel wat? Geen keuze, dan moet je de topversie Intens nemen. Maakt een groot schuifdak uit stof jouw dag mooier? Dan moet je kiezen voor de afwerking Zen of Intens.

We betreuren ook dat bepaalde uitrusting (zoals een bagageafdekking) simpelweg niet beschikbaar is op de basismodellen (Hello! en Life). Tot slot nog de CO2-cijfers: Renault belooft 105 g/km voor de SCe zonder start & stop (Hello!), 95 g/km voor de SCe met start & top en 99 g/km voor de TCe 90.

Conclusie

Bij de tweede dag van deze test in avant-première wist de Twingo ons wel te verleiden. Behalve voor de rationele argumenten (wendbaarheid, ruimte, redelijke koffer, vijfdeurs, prijzen, …), vallen we voor de charmes van zijn leuke snoet en zijn speelse interieur. De Twingo is een pittig autootje dat nog enkele kinderziektes vertoont, maar ideaal is voor de stad.

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ