of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Skoda Octavia Greenline: Tsjechische kameel

1/9

Skoda Octavia Greenline: Tsjechische kameel

Het lijkt misschien vreemd, maar deze gezinswagen is het zuinigste model in het gamma van Skoda. De 110 paarden van de dieselmotor gingen op dieet en vragen nog maar 3,2 l/100 km of 85 g CO2/km. Maar gaat de smaak niet verloren, zoals bij heel wat light-producten?

Geschreven door François Piette

18 Mei 2024

Advertentie

Klassieker

Het imago van Skoda als goedkope auto uit het oosten is definitief voorbij. Sinds het deel uitmaakt van het VW-universum volgen de succesmodellen elkaar op en langzaam maar zeker klimt Skoda hogerop. De Octavia is naar onze mening het meest homogene model van het gamma. En velen zijn het hiermee eens, want dit is de best verkochte Skoda in de hele wereld.

Zuinig, maar nog niet genoeg

Net zoals smartphones technologisch steeds slimmer worden, blijven auto’s hun CO2-uitstoot verlagen. De nieuwe Octavia haalde al een opmerkelijke score van 99 g/km met de 1.6 TDI 105. Voor een berline met die grootte en ruimte is dat al uitstekend. Maar met de Greenline gaat Skoda nog een stap verder.

Recept van het succes

Om 14 g CO2 te winnen – wat enorm is – veranderde Skoda vijf parameters. De motor werd herzien en won terloops nog 10 pk (ecologie hoeft toch niet vervelend te zijn?), de banden hebben een lage rolweerstand, de versnellingsbak kreeg een zesde versnelling, een aeropakket verfijnt de stroomlijn en de ophanging werd verlaagd. De prijs die je hiervoor betaalt? Ongeveer 800 euro voor alles tegenover een 1.6 TDI 105 of met andere woorden 24.190,01 euro voor de berline en 24.990 euro voor de Combi.

In de praktijk

Vooral de verandering van de versnellingsbak is voelbaar. Tegenover de vijfbak van het ‘klassieke’ model, te lang gespreid om voldoening te schenken, laten deze zes versnellingen toe om de motor altijd bij het juiste toerental te laten draaien. De motor moet minder inspanningen leveren voor dezelfde diensten. Niet alleen het verbruik en het geluidsniveau dalen, tegelijk verbeteren de prestaties.

Het is zelfs mogelijk om in vierde versnelling te rijden in de stad. Dit echt een grote troef die de 1.6 TDI nodig had om zijn volle potentieel te benutten. Als verbruik noteerden we, op een gemengd parcours met normaal tempo, een gemiddelde van 4,7 l/100 km. Met een aandachtige rijstijl kan die waarde ongetwijfeld nog naar beneden. Een collega evenaarde zelfs het officiële cijfer, namelijk 3,2 l/100 km.

Conclusie

Door de kaart van ecologie te trekken, wint de Greenline-afwerking aan rijcomfort. De zesversnellingsbak maakt het rijden soepeler, aangenamer en zuiniger. En dat zonder te raken aan de gebruikelijke kwaliteiten van het model, zoals de ruimte en het comfort. Kortom, een uitstekende koop.

François
							Piette

François Piette

Foto’s: Manufacturer

Advertentie