Test: Tesla Model X, elektrische SUV die uitblinkt en teleurstelt

Is de Tesla Model X bijna 10 jaar na zijn lancering en een grote update later nog interessant? Het antwoord van achter het stuur van de Dual Motor AWD.

"De elektrische kwaliteiten van de Tesla Model X maken indruk, maar zijn bouwkwaliteit stelt dan weer teleur…"

Advertentie
Advertentie

In tegenstelling tot de Tesla Model S heeft de eerste generatie van de SUV Model X nooit een esthetische update gekregen sinds het debuut van het model in 2015. 6 jaar na zijn lancering kreeg het tweede serieproductiemodel van het Amerikaanse merk wel een grote technische update. Tesla heeft zijn 7-zits SUV in 2021 namelijk grondig herzien. Dat zou je op het eerste gezicht misschien niet zeggen, maar het Amerikaanse merk heeft wel degelijk bijna elk vlak van de Model X vernieuwd, op zijn Falcon-achterdeuren na, die nog steeds op een indrukwekkende manier opengaan.

Design

Tesla Model X ook als Plaid

Aan de buitenkant geniet de Amerikaanse SUV van 5,057 m lang, 1,999 m breed en 1,68 m hoog sinds de facelift van een licht hertekende voor- en achterbumper. Tesla heeft ook van de update gebruik gemaakt om een Plaid-versie aan het gamma van zijn SUV toe te voegen. Net als in de Model S heeft de Model X Plaid een extra elektromotor op de achteras. Het enige uiterlijke verschil met de Long Range is de aanwezigheid van rode remklauwen en een kleine badge op de kofferklep. Details, dus.

Volledig nieuw interieur, maar niet beter afgewerkt…

Hoewel de uiterlijke verschillen op zijn zachtst gezegd miniem zijn, is de indeling aan boord wel volledig veranderd! Het dashboard en de rest van het interieur zien er veel moderner uit, maar zijn helaas nog altijd vrij slecht gebouwd. De Tesla Model X wordt namelijk nog steeds enkel in de Verenigde Staten geassembleerd, en dat zie je, voel je en ruik je! Verschillende plastic delen van ons testmodel kwamen bijvoorbeeld al los, terwijl de auto nog maar 4.000 km op de teller had staan… Jammer.

 

Beleving

Zowel gemakkelijk als moeilijk in gebruik

Sinds de facelift is er geen enkele fysieke knop meer te vinden aan boord van de Model X, net als in de recent vernieuwde Tesla Model 3 Highland. Bijna alles moet je bedienen via een scherm, en dat zowel voor- als achteraan. Vooraan heeft het grote verticale scherm plaatsgemaakt voor een nog groter horizontaal display, dat lichtjes kantelbaar is en maar liefst 17 inch meet! En hoewel het nog steeds niet mogelijk is om je smartphone te verbinden via Android Auto en Apple CarPlay, is het wel nog steeds een van de meest complete, snel reagerende en gemakkelijk te gebruiken systemen op de markt.

Maar het zou nog beter kunnen als sommige iconen en knoppen iets groter waren, bijvoorbeeld voor de airco. De klimaatcontrole hadden we nog het liefst via aparte fysieke knoppen bediend, maar dat is misschien wat te veel gevraagd, vooral in een Tesla. Dat gezegd zijnde is het systeem echt gemakkelijk in gebruik na een korte gewenningsperiode, in tegenstelling tot het ‘yoke’-stuurwiel, dat nu optioneel is en 1.000 euro kost, en waaraan we nooit hebben kunnen wennen in ons testmodel…

Je hebt simpelweg nooit het gevoel de auto volledig onder controle te hebben met de yoke in je handen. Omdat de Model X nog geen ‘steer-by-wire’ heeft zoals bijvoorbeeld de Tesla Cybertruck, moet je nog altijd meerdere omwentelingen van het stuur doen van uiterst links naar uiterst rechts. Met als gevolg dat je tijdens een bocht waarbij je je handen van het stuur moet halen, het moeilijk is om te weten waar je ze kan zetten. En dan hebben we het nog niet over de pinkers gehad aan de linkerkant van de yoke! Ze zijn echt niet gemakkelijk te vinden, zozeer zelfs dat we vaak zelfs niet de moeite deden om ze op te zetten.

Instappen met stijl in een paleis!

Wat echter alles behalve onaangenaam is aan boord van de Tesla Model X, is de binnenruimte waarover je beschikt! De Amerikaanse elektrische SUV beschikt over een lange wielbasis van 2,965 m en kan in drie verschillende interieurconfiguraties worden besteld: 5, 6 of 7 zitplaatsen. In de twee laatste gevallen is er zelfs voor volwassenen voldoende plek op de derde zitrij. De hoofdruimte is er niet enorm, maar je zit nog niet tegen het plafond. De beenruimte is er dan weer best correct, op voorwaarde dat de passagiers op de tweede rij hun bank of zetels een beetje naar voor schuiven. Als kers op de taart kunnen zelfs de passagiers op de derde rij hun voeten onder de zetels van de tweede rij schuiven. De Tesla Model X is dus een volwaardige 7-zitter, toch als Dual Motor AWD. De Tesla Model X Plaid kan je enkel met 6 zitplaatsen krijgen.

Alle achterzetels zijn toegankelijk via de fameuze Falcon-deuren, waarover we ons niet kunnen inhouden. Want behalve dat ze een technologisch hoogstandje zijn waarmee je ongetwijfeld opvalt op de parking, zijn ze ook echt praktisch. Ondanks hun complexe mechanisme kunnen ze perfect openen in krappe ruimtes, en ze bieden vooral een uitstekende toegang tot de tweede en derde rij. Een baby vastklikken op de achterbank is hiermee kinderspel. Ze zijn bijna net zo praktisch als de schuifdeuren van een monovolume, maar een pak cooler. Bovendien bieden ze ook wat bescherming als het regent.

En als we het over de binnenruimte hebben, moeten we het ook hebben over de koffers van de Amerikaanse elektrische SUV. De frunk aan de voorzijde biedt nu een respectabel volume van 183 liter. Achteraan behoudt de Tesla Model X nog steeds een knap volume van 608 liter met de 7 zetels overeind. Het volume neemt zelfs toe tot 1.050 liter, 935 liter of 957 liter achter de tweede zitrij, afhankelijk van of je een 5-, 6- of 7-zitter hebt gekozen. Eenmaal alle zetels neergeklapt krijg je een enorme ruimte van 2.497 liter in de 7-zitter, 2.593 liter in de 5-zitter en zelfs 2.614 liter in de 6-zitter!

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Rijervaring

Dual Motor AWD of Plaid

Sinds de facelift biedt Tesla nog maar twee versies aan van de Model X: de Dual Motor All-Wheel Drive (AWD) of de Plaid. Zoals zijn naam al aangeeft, beschikt de eerste versie over twee elektromotoren van 252 kW (343 pk) voor een totaal van 493 kW (670 pk). Daarmee haalt de Amerikaanse elektrische SUV in 3,9 seconden de 100 km/u, met een topsnelheid van 250 km/u. Niet slecht voor een grote SUV van 2.335 kilo. Zoals steeds verklapt de constructeur de officiële batterijcapaciteit niet, maar Tesla kondigt wel een gemiddeld WLTP-verbruik van 19,1 kWh/100 km aan voor zijn Model X, met een maximale autonomie van 576 km. Twee gegevens waarmee we een capaciteit van ongeveer 100 kWh kunnen inschatten. Het is trouwens ook echt mogelijk om de beloofde cijfers te halen. Met respect voor de snelheidslimiet en met voornamelijk op de snelweg te hebben gereden, haalden wij een gemiddelde van 17,9 kWh/100 km.

De Tesla Model X Plaid beschikt dan weer over drie motoren: een op de vooras van 314 kW (427 pk) en twee op de achteras van elk 309 kW (420 pk). Alles opgeteld ontwikkelt deze driemotorige Plaid een totaal van 750 kW (1.020 pk), waarmee hij de 0-100 km/u in een verschroeiende 2,6 seconden aflegt en doorgaat tot 262 km/u! Prestaties waarmee de Model X Plaid de snelst accelererende SUV ter wereld is! Dat is pas echt indrukwekkend voor een kolos van 2.462 kilo. Zijn actieradius heeft maar amper te lijden onder zijn prestaties, want de Tesla Model X Plaid haalt nog steeds een respectabele 543 km volgens de WLTP-cyclus. Beide varianten van de Model X genieten van een maximaal snellaadvermogen van 250 kW, waarmee ze tot 282 km autonomie kunnen terugwinnen in 15 minuten.

Een goed compromis, met een uitschieter

Plaid of niet, de Tesla Model X geniet standaard van luchtvering waarmee je niet enkel de bodemvrijheid kan regelen, maar wat ook een rijgedrag oplevert dat zowel comfortabel als dynamisch genoeg is. Toch voor dit soort auto. De Tesla Model X voelt altijd groot en zwaar aan, maar is wel (heel erg) snel in een rechte lijn. Zelfs de bravere Dual Motor AWD sprint in minder dan 4 seconden naar 100 km/u! Een echt wendbare SUV zouden we het echter niet durven noemen. De Model X absorbeert beter de imperfecties van het asfalt dan de meer sportieve SUV’s, maar is dan weer wat minder zacht dan luxe-SUV’s als de Mercedes EQS SUV of de Range Rover. Laten we het erop houden dat hij een goed compromis biedt.

Hij maakt echter nog wat goed met zijn geruisloze aandrijflijn en een uitstekende eenpedaalmodus. De Tesla Model X is altijd aangenaam, maar houdt er niet van om met het mes tussen de tanden bestuurd te worden. Er is echter wel een gebied waarop de elektrische SUV uitblinkt: de snelweg! Naast zijn comfort en stilte kan de Amerikaan namelijk rekenen op een uitstekend Autopilot-systeem om het leven van de bestuurder gemakkelijker te maken. En dan zijn er nog de Tesla Superchargers om geen tijd te verliezen onderweg.

 

Prijs

Prijs Tesla Model X 2024

De Tesla Model X heeft op het moment van schrijven een vanafprijs van 99.970 euro als Dual Motor AWD. Zoals steeds bij Tesla zijn er niet veel opties om uit te kiezen, maar je betaalt er wel veel geld voor! De 22-inch ‘Turbine’-velgen zijn bijvoorbeeld een extraatje van 5.900 euro. Het interieur met 7 zitplaatsen kost dan weer 4.300 euro, terwijl een 6-zitter een meerprijs van 7.800 euro betekent. Enhanced Autopilot is een optie van 3.800 euro, terwijl Tesla’s beloofde Full Self Driving 7.500 euro extra kost. De Plaid met 6 zitplaatsen is dan weer verkrijgbaar vanaf 114.970 euro. Merk op dat, in beide gevallen, een trekhaak standaard wordt meegeleverd. Dat scheelt ook weer wat…

 

Verdict

De Tesla Model X is een uitstekende elektrische auto die indruk maakt met zijn technologie, zijn ruimte aan boord, zijn efficiëntie en zijn prestaties. Sommige details, zoals zijn onhandige knipperlichten of de afwezigheid van fysieke knoppen, zullen dan weer niet naar ieders zin zijn. Helaas zijn de bouwkwaliteit en de afwerking simpelweg teleurstellend, vooral voor een auto die al quasi 100.000 euro kost zonder nog maar een optie te hebben aangevinkt…

Advertentie
Advertentie
Advertentie