ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

VW Polo R WRC: kleine auto voor diehards

Occasions
1/12

VW Polo R WRC: kleine auto voor diehards

De Polo werd nog maar net tot wereldkampioen rally gekroond en krijgt nu een nieuwe straatvariant die duidelijk verwijst naar het racemonster. Om de zaken meteen grondig aan te pakken, lepelde Volkswagen – doorgaans geen fan van ‘uitspattingen’ – de motor uit de Golf GTI onder de motorkap van zijn stadswagen. Gewoon om te zien wat dat geeft. En om gezien te worden.

Écrit par François Piette

19 Mai 2024

Publicité

Stel je even voor: tot nu toe had de Polo GTI ‘maar’ een kleine 1.4 (weliswaar met 180 pk) om het op te nemen tegen de concurrentie van de Renault Clio RS, Peugeot 208 GTi en Ford Fiesta ST, allemaal aangedreven door een 1.6 turbo met ongeveer 200 pk (officieus in het geval van de boostfunctie in de Ford).

Gedaan met lachen

VW wordt nu de meester van het segment door de tweeliter TSI van de Golf GTI onder de motorkap van de kleine Polo te plaatsen. Met 220 pk onder de rechtervoet en vooral een koppel van 350 Nm kan de concurrentie niet anders dan de witte vlag zwaaien.

Verzamelstuk

Uiteraard laat de sportieve mechaniek zich opmerken. De kleine Polo herinnert aan de zijn titel met WRC-stickers op de flanken en op de motorkap. Protesteer niet, het is te nemen of te laten want Volkswagen biedt geen andere optie. Vind je de prijs van 34.000 euro een bittere pil, weet dan dat dit een collector’s item is want Volkswagen bouwt maar 2.500 exemplaren.

Indrukwekkend maar niet overdreven

Met zijn stickers, bi-xenonlampen en specifieke 18-duimsvelgen maakt deze Polo natuurlijk indruk. Maar Volkswagen heeft niet overdreven en blijft bescheiden in de stijl: geen viervoudige uitlaat of gigantische luchtinlaten. Neem de stickers weg en mevrouw zal denken dat om een 1.6 TDI gaat met een kleine koetswerkkit ‘die hem goed staat’.

Rallycockpit

In het interieur vinden we alle elementen van een kleine sportieveling, van blauwe wijzers, aluminium pedalen en een stuur met alcantara tot kuipzetels. VW rust elk exemplaar uit met bi-xenonkoplampen, verwarmde zetels, automatische klimaatregeling en navigatie. Maar van automatische koplampen is geen spoor. Zelfs niet op de optielijst … die niet bestaat.

Op de weg

Eerst een opwarmrondje. Eén ding is zeker: met 350 Nm koppel moet je niet veel gas geven om te vertrekken. Hij herneemt vlot bij alle toerentallen, in alle versnellingen. Je hoeft het rechterpedaal nog maar te strelen of je vliegt weg van het andere verkeer. Een sterke start dus. Door de motregen moeten we wel een beetje opletten, want de voortrein heeft moeite om alle motorkracht over te brengen.

Kracht bij alle toeren

De Polo is gemakkelijk te besturen maar wordt vervelend in de stad door zijn draaicirkel van een vrachtwagen en eerder harde stuurbekrachtiging. Op de autosnelweg laat de motor zijn rauwe stem horen, terwijl hij zachtjes onderin de toeren pruttelt in zesde. Om de witte bestelwagen achter jou er definitief af te rijden, volstaat een kleine duw op het gaspedaal en je bent vertrokken.   

Voor diehards

Je las het al in de titel: deze Polo is een viriele stadsauto. Een autootje waar je je handen, ogen en oren mee vol hebt. Mijn collega’s hadden mij al gewaarschuwd: hij is een beetje ‘overgemotoriseerd’. Op een droge ondergrond en bij deze temperatuur (10 graden) leveren de banden nochtans uitstekend werk door een grote meerderheid van de cavalerie op het asfalt over te brengen. De tractie is correct, maar je het stevige biceps nodig om de koppelreacties in het stuur onder controle te houden.

De bijzonder stevige remmen laten toe om steeds later te remmen. De nauwkeurige besturing richt de neus terwijl de achtertrein keurig volgt. Hij breekt niet uit, tenzij je wild van het gas gaat, dan reageert de Polo R WRC prompt maar geleidelijk.

Bij het uitgaan van de bocht moet je erop letten dat de wielen rechtstaan om weer voluit te gaan. Op dat moment, te midden het gedonder van de mechaniek, word je snel weer richting horizon gestuurd. De motor blaakt van gezondheid bij alle toerentallen en de nauwkeurig te bedienen versnellingsbak is echt meesterlijk en uitstekend gesynchroniseerd.

Conclusie

Deze wilde Polo R WRC bulkt van het karakter. Zijn grote motor maakt straffe prestaties mogelijk, maar verstoort wel een beetje het homogene weggedrag. Alles bij elkaar geeft het de Polo een sterk karakter. Dit is echter een verzamelauto voor in het weekend dan een compacte veelzijdige stadswagen voor elke dag. Je vindt er trouwens geen winterbanden voor.

François
							Piette

François Piette

Photos: François Piette

Publicité

Acheter une Volkswagen Polo ou une voiture similaire

19 990 €

2023

17 308 km

Essence

95 ch

Automatique

126 g/km

date

My Way Direct

Vilvoorde

date

Car-Pass

My Way

19 290 €

2022

23 539 km

Essence

95 ch

Automatique

125 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way

14 950 €

2020

102 336 km

Essence

95 ch

Manuelle

104 g/km

date

Mazuin - Tarcienne

Tarcienne

date

Car-Pass

My Way

13 599 €

2018

7 127 km

Essence

65 ch

Manuelle

108 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

21 800 €

2023

15 000 km

Essence

95 ch

Automatique

125 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

19 490 €

2023

17 250 km

Essence

95 ch

Manuelle

118 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way

16 099 €

2022

86 497 km

Essence

95 ch

Manuelle

118 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

8 599 €

2014

109 010 km

Diesel

90 ch

Manuelle

88 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass