François Piette

7 SEP 2005

Laatste occasie

Voor zijn plaats af te geven aan het nieuwe model, heeft de Yaris zich twee speciale reeksen aangeschaft : de Red & Blue line. Toyota heeft ons deze zomer een testrit voorgesteld met de 1.4 D-4D motor, die wij graag aanvaarden om een laatste oordeel te kunnen geven over de kwestie. Een snel overzicht van de Japanse made in France.

Terwijl het salon van Francfort zijn deuren opent, die de volgende generatie Yaris zal aankondigen, mogen de Toyota concessiehouders het publiek nog steeds verleiden met de kleine stadswagentjes net zoals de Yaris... al komt binnenkort de nieuws Aygo op de markt. De speciale reeks Red Line die wij hadden, bevatte airco, samen met het onderstaande pakket. Deze speciale serie stelt dus vier metaalkleuren voor, met de bumpers en vaten in dezelfde kleur, ontdooiing van de achteruitkijkspiegels, mistlampen, licht metalen velgen, een lederen stuur met rode (of blauwe) siernaden, audio bediening aan het stuur, centrale vergrendeling met plip, enz... Kortom, een volledige uitrusting.

En de rest

Een goede uitgeruste wagen is fijn. Maar men moet er ook volop kunnen van genieten op de baan. Met een 1.4 D-4D dieselmotor, is de Yaris niet de type wagen die ons in de steek laat. De 1364 cm³, vier cilinders in aluminium metaal en turbo compressor, ontwikkelt 75 pk (55 kW). Dit laat deze Yaris toe om aan het 100 tempo te bereiken in 12,6 sec, en om aan de 170 km/u te geraken.
De bezoeken aan de tankstations gebeuren ongeveer om de 900 km dankzij het 4,2 liter diesel gemengd verbruik. Noteer dat deze motor de Euro III normen niet naleeft, maar stoot enkel 113 g CO2 per km. Deze motorisering vertoont levendigheid. De geluidsdemping werd goed vervaardigd en het is zelf wonderbaar voor een wagen van deze gamma. Men hoeft niet te schreeuwen om zich te laten horen noch minder de radioknop open te draaien om de verkeersinformaties te horen. De manuele vijf-versnellingsbak geeft weliswaar de kracht aan met een koppel van 170 Nm.

Comfort

Met 3640 mm, laat de Yaris toch een 950 L toe met neergeklapte zetels. De minimum inhoud is 205 L met een handige verschuivende achterbank. Toch zal men moeten kiezen tussen meer bagage of meer plaats voor de benen van de passagiers achteraan. Onze 5-deuren versie heeft zoveel problemen niet dan met de 3-deurs.
Ook een bonuspunt voor de opbergruimtes.
Daarentegen verplichten de digitale tellers in het centrum van het dashboard ons om het zicht van de baan te verplaatsen.
De harde veringen verbeteren de relatie bestuurder/baan, maar men betaalt het cash op slechte wegen.
Ander minpunt zijn de plastieken materialen van bij plastique.com. Het is inderdaad wel stevig en niet zo lelijk, maar het ziet er echt plastiekachtig uit. De Blue & Red Line reeks geeft siernaden. En wat ook juist is, is dat de Yaris uiteindelijk een goede verhouding prijs/kwaliteit aanbiedt. En al komt de opvolger aan, geeft dit model steeds een zekere stijl aan. Hij zal de kopers nog steeds tevreden stellen met de allerlaatste modellen voor het einde van het haar of dan de liefhebbers van goede occasies.

© Olivier Duquesne

Advertentie
Advertentie
Advertentie