Eind 1939 was de oorlogsdreiging groot en viel overal in Europa de autoproductie stil om plaats te maken voor de bewapeningswedloop. In het Verenigd Koninkrijk dacht Aston Martin-baas Gordon Sutherland echter al na over de tijd na de oorlog. Hij schatte in dat snelle en extreem dure auto’s niet langer in de mode zouden zijn. Daarom gaf hij zijn hoofdingenieur Claude Hill de opdracht om een berline te bedenken die compact en snel was als een atoom: de… Atom.
Het was de tweede conceptcar ter wereld, die maar heel kort was voorafgegaan door de eerste: de Buick Y-Job. De volledig functionele Aston Martin moest de basis vormen voor de ontwikkeling van het naoorlogse gamma. Hij was bijzonder modern voor zijn tijd, met een buizenchassis bekleed met een aluminium koetswerk (een idee dat effectief na de oorlog door Aston Martin werd opgepikt), een viercilinder van 2,0 liter met bovenliggende nokkenassen en een elektromagnetische versnellingsbak van Cotal. Hij werd ingeschreven in juli 1940 in volle oorlogstijd en onderging talrijke wegtests.
Volgens de legende zou David Brown in 1947 hebben beslist om Aston Martin over te nemen nadat hij de Atom had uitgeprobeerd. De auto rijdt vandaag nog steeds en zou naar verluidt al meer dan… 400.000 kilometer achter de kiezen hebben.Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: