of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/8

Vergeten concept: Maserati Birdcage 75th, een waardig verjaardagscadeau

Op het salon van Genève in 2005 toonde Maserati deze uitzonderlijke conceptcar aan het Zwitserse publiek. Drie bedrijven (Pininfarina, Motorola en Maserati) werkten aan deze verwijzing naar de racewagens van het merk met de drietand uit de jaren 60 en… de verwijzing naar de 75ste verjaardag van Pininfarina.

Geschreven door François Piette

8 Mei 2024

Advertentie

De auto werd ontworpen door een team dat werd aangestuurd door de beroemde Japanse designer Ken Okayuma, met onder meer de Belg Lowie Vermeersch. De leiders van de drie bedrijven (Pininfarina, Motorola en Maserati) zaten in 2004 samen tijdens een werkvergadering op Pebble Beach in Californië. Het concept moest de kernwaarden van de drie bedrijven samenvatten: design, technologie en sportiviteit.

Atmosferische V12 van 700 pk

Het platform komt van de Maserati MC12 (op zijn beurt afgeleid van de Ferrari Enzo) en de Birdcage neemt er ook de motor van over: een zesliter V12, gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak. Het vermogen ging weliswaar de hoogte in: Maserati gaf 700 pk op. Het koetswerk werd gemaakt uit koolstofvezel. Er zijn twee actieve vleugels, en de voorruit bestaat uit polymethylmethacrylaat.

Up-to-date

De connectiviteit was voor die tijd up-to-date, met een head-updisplay centraal op het dashboard. Het klassieke instrumentenpaneel had eveneens het klassieke kleine Maserati-klokje. Centraal op het stuur waren gsm-gegevens zichtbaar – de expertise van Motorola. Tot slot waren er camera’s rondom de auto om de bestuurder zijn reizen te laten delen met zijn vrienden. Zijn tijd vooruit!

François
							Piette

François Piette

Advertentie