In 1960 bracht Lancia zijn berline Flavia op de markt. Zijn design werd lauw onthaald, maar de techniek was interessant: 4 schrijfremmen, een viercilinderboxer en voorwielaandrijving. Een jaar later werd de Flavia een stuk glamoureuzer dankzij een coupé-afgeleide. Die kreeg de bijnaam “kleine Ferrari” door zijn gelijkenis met de Ferrari 250 GTE. De sterkere motor (1,8 liter, 90 pk) maakte ook eerbare prestaties mogelijk voor zijn tijd.
Het duurde nog 9 jaar voor Lancia zijn coupé vernieuwde met behulp van een ingrijpende facelift. Hij kreeg strakkere trekken, zijn front oogde dreigender en onder de motorkap werd de boxer vergroot tot twee liter en 121 pk. Twee jaar later verloor het model de naam Flavia, maar kwam er wel een HF-versie met injectie die met zijn 125 pk bijna 200 km/u haalde.
De 2000 Coupé met zijn verbluffend moderne rijgedrag en ronde motor bij alle toerentallen gaat vandaag van de hand voor 20.000 euro (in uitstekende staat). Dat is maar half zo duur als een Alfa Romeo van dat tijdperk met vergelijkbaar vermogen.
5 dingen die je moet weten voor je hem koopt:
- Als de motor goed wordt onderhouden, is hij robuust.
- Specialisten en wisselstukken zijn zeldzaam.
- Roest is vijand nummer 1.
- Exemplaren in goede staat zijn zeldzaam.
- Er zijn iets meer dan 26.000 Flavia Coupés gebouwd, tegenover slechts 1.229 HF Coupés.
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: