of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Logo Volkswagen R sur carrosserie bleue métallique brillante.","nl":"Volkswagen R-logo op glanzende metallic blauwe carrosserie."}
{"fr":"Concept car Volkswagen ID.2all bleu, design moderne et élégant, éclairage arrière distinctif.","nl":"Conceptauto Volkswagen ID.2all blauw, modern en stijlvol ontwerp, opvallende achterlichten."}
1/3

Volkswagen: staat een ID.2 R al in de steigers?

De meest sportieve en radicale versie van de toekomstige Volkswagen ID.2 zou met speciale elektromotoren in de wielen 400 pk kunnen krijgen!

Geschreven door Sébastien Vanhouche

20 Juni 2025

Advertentie

Hoewel de ID.2 nog steeds niet officieel is voorgesteld - dat is waarschijnlijk pas voor volgend jaar - zou Volkswagen niet enkel aan een sportievere GTI-variant werken, maar ook al aan een nóg radicalere R-versie!

Volgens onze vrienden van Autocar zal de toekomstige Volkswagen ID.2 R het eerste model van het merk zijn met elektromotoren die direct in de wielen zijn geïntegreerd - althans achteraan. Deze motoren zullen in de kleine sportbolide niet alleen voor 400 pk zorgen, maar vooral voor een nieuw soort vierwielaandrijving. Met die extra motoren zou Wolfsburg immers in staat moeten zijn om de koppelverdeling (“torque vectoring”) en de interactie tussen de twee assen, maar ook tussen de achterwielen, naar een hoger niveau te tillen. Daarmee zou de Duitser moeten kunnen concurreren met andere uiterst sportieve compacte auto's, zoals de waanzinnige Renault 5 Turbo 3E.

Conceptauto Volkswagen ID.2all blauw, modern en stijlvol ontwerp, opvallende achterlichten.
Advertentie

Elektromotoren geïntegreerd in de wielen hebben (zeer) veel voordelen!

Het gebruik van elektromotoren die direct in de wielen worden geplaatst, heeft veel dynamische maar ook praktische voordelen. Ze maken het mogelijk om betere prestaties te behalen zonder het koffervolume in gevaar te brengen. Een configuratie waarbij kleine motoren direct in de wielen zijn ingebouwd, weegt minder en is ook goedkoper dan een conventionele installatie met twee aandrijfeenheden. En die voordelen zijn niet te onderschatten, aangezien ze opnieuw meer dynamiek mogelijk maken, maar ook een groter bereik! Dit alles terwijl de fabrikant die voor deze technologie kiest, zijn product tegen een lagere prijs kan verkopen. Bovendien is dit nieuwe systeem niet alleen voordelig voor de meest sportieve en krachtige modellen.

Blauwe Volkswagen Golf R die drift op een verlaten weg.
Advertentie

Ook - maar niet alleen - voor andere toekomstige VW’s met “R”-badge…

Deze direct in de wielen geïntegreerde elektromotoren zullen we logischerwijs ook terugvinden in andere toekomstige Volkswagen-producten met een "R"-badge, maar niet enkel daar! De toekomstige verhoogde variant van de ID.2, die waarschijnlijk een jaar later dan deze ID.2 R zal worden gepresenteerd, zou voor zijn meer avontuurlijke versie ook kunnen profiteren van deze technologie. Daarmee zou hij dan de eventuele productieversies van de Fiat Grande Panda 4×4 en Renault 4 Savane 4×4 Concept kunnen overtroeven. We zijn alvast benieuwd om meer te leren over deze technologie en te ontdekken voor welke toekomstige modellen Volkswagen zal beslissen om het ook te gebruiken.

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie