Al sinds begin 2024 werken Volkswagen China en Xpeng samen. Volkswagen zou daarbij de hulp krijgen van Xpeng voor de ontwikkeling van een nieuw elektrisch platform, in eerste instantie voor twee nieuwe middelgrote modellen voor de Chinese markt. Nu, anderhalf jaar later, lijkt de band hechter dan ooit. Het nieuwe E/E-platform zal niet enkel dienen voor elektrische wagens, maar ook voor nieuwe benzine- en plug-inhybride Volkswagens in China.
Volkswagen had de hulp van nieuwkomer Xpeng ingeroepen om de ontwikkelingstijd van nieuwe elektrische modellen te versnellen. Xpeng heeft ook de nodige kennis in huis over “softwaregedefinieerde” auto’s, die doorheen de jaren op fundamentele wijze verbeterd kunnen worden door middel van updates. Daarvoor heb je niet alleen een geconnecteerde auto nodig, maar ook een diepe integratie van software en hardware. Heel wat ‘klassieke’ automerken maakten tot voor kort nog vooral gebruik van onderdelen van een brede waaier aan leveranciers, die op softwarevlak dus niet op elkaar konden afgesteld worden.
China wil ook nog steeds benzinemotoren
Waarom kiest Volkswagen er nu voor om nog nauwer samen te werken met Xpeng voor een breder scala aan modellen? Ook in China is de exponentiële groei van EV’s wat vertraagd, en zijn vooral plug-inhybrides met een groot rijbereik (of elektrische wagens met een range-extender) nu erg populair. Door de opties open te houden op vlak van aandrijflijnen, kan Volkswagen sneller schakelen en inspelen op de vraag van de markt.

Xpeng is kampioen in het vernieuwen van zijn gamma
Maar het moet ook zijn dat de Duitse groep onder de indruk is van de knowhow van Xpeng. Het jonge Chinese merk bouwt nog maar auto’s sinds 2018, maar brengt aan een sneltempo nieuwe modellen en updates van zijn bestaande gamma uit. De Xpeng G6 en G9, die sinds begin dit jaar in België beschikbaar zijn, kregen bijvoorbeeld al een facelift met een volledig nieuwe batterij-architectuur op 800 volt. Daarmee behoren ze nu bij de snelst ladende elektrische wagens op de markt.

Niet voor Europese modellen
Het is dit soort innovatie waar Volkswagen duidelijk naar op zoek is. Toch blijft de samenwerking tussen VW en Xpeng voorlopig beperkt tot de Chinese markt. Je zal voorlopig dus geen Chinese technologie terugvinden in de nieuwe elektrische modellen van Volkswagen. Voor de ontwikkeling van het nieuwe SSP-platform van onder meer de elektrische Golf, werkt VW namelijk samen met… het Amerikaanse Rivian.