Robin Van den Bogaert

25 SEP 2014

Volkswagen Golf Alltrack zoekt wild terrein op

Volkswagen maakt zijn Golf alweer wat veelzijdiger. Na de Passat Alltrack in 2012 wordt nu ook de Golf Variant getransformeerd in een 'halve' terreinwagen.

Een Golf die er wat stoerder uitziet, dat is eigenlijk niet nieuw. Al in 1990 presenteerde Volkswagen op basis van de Golf II de Country, een verhoogde 4x4-versie die zijn tijd wellicht iets te ver vooruit was en snel weer uit productie verdween. Nadien kwam er nog wel een CrossGolf op basis van de Golf Plus, maar dat was meer een schoonheidsoperatie dan een geloofwaardig terreinvoertuig.

De nieuwe Golf Alltrack, die Volkswagen voorstelt op het salon van Parijs en vanaf de lente van volgend jaar verkoopt, biedt wel een duidelijke meerwaarde. Dit is de tweede Alltrack van Volkswagen, na de Passat. Het recept is hetzelfde. De ontwerpers vertrokken van een Golf Variant die ze 20 mm meer bodemvrijheid gaven en in een stoerder pak staken.

Niet meteen zichtbaar is de 4Motion-vierwielaandrijving, die ervoor zorgt dat de achterwielen komen helpen als de vooras verzadigd is. Volkswagen heeft ook een elektronisch sperdifferentieel en variabele krachtverdeling tussen de wielen van dezelfde as gemonteerd. Door het Offroad-rijprofiel in te schakelen, remt de Golf Alltrack vanzelf op hellingen, reageert het gaspedaal anders en zijn de ABS-remmen beter geschikt om in moeilijk terrein te rijden.

Kortom, op licht terrein trekt deze Golf Alltrack zich wel uit de slag en ook liefhebbers van paarden of caravans worden bediend. Hij kan namelijk lasten tot 2.000 kg trekken met de 2.0 TDI-motor van 184 pk. Andere mogelijkheden zijn de 1.6 TDI (110 pk), de 2.0 TDI met 150 pk en de (gloednieuwe) 1.8 TSI met 180 pk. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie