François Piette

22 MEI 2014

Waarom jouw brandblusser niet altijd volstaat

VAB waarschuwt: brandblussers in auto’s zijn alleen doeltreffend om kleine branden te blussen. De wegenwachters van VAB werden de afgelopen acht jaar gemiddeld 47 keer per jaar opgeroepen voor een autobrand. Het laatste jaar steeg het aantal oproepen voor een autobrand met 60 procent, tot  75 oproepen. Het gebeurt het vaakst in de maanden juni en december.

Hoe ontstaat autobrand?

1.       Ongeval:

Een autobrand wordt meestal veroorzaakt door een ongeval. Door de impact komt metaal in de motorruimte met ander metaal in contact en ontstaan er vonken waardoor benzine- of dieseldampen vuur vatten. Gelukkig worden er tegenwoordig veiligheidssystemen ingebouwd die dit kunnen vermijden.

2.       Kortsluiting:

Moderne auto’s krijgen hebben steeds meer elektronica, met uiteraard een verhoogd risico op kortsluiting. Ook al zijn auto’s tegenwoordig goed beveiligd, onder de motorkap zit voldoende brandbaar materiaal om ze te doen branden. Verrassend is dat de kans op kortsluiting groter is bij vrieskoude omdat een vonkoverslag dan sneller gebeurt. 

3.       Brandstof- of olielek:

Ruik je een duidelijke brandstoflucht in de auto, dan kan dat wijzen op een brandstoflekkage met mogelijk brandgevaar. Zeker bij warm weer.

Brandblusser niet altijd doeltreffend

In België is elk voertuig wettelijk verplicht uitgerust met een brandblusser die aan de Europese EN3-norm beantwoordt. Helaas zijn deze poederblussers vaak ondoeltreffend: “Een kleine motorbrand, met rookontwikkeling en/of kleine vlammen kun je proberen te blussen met een poederblusser. In vele andere gevallen voldoet deze spijtig genoeg niet. Bovendien breng je met dit poeder schade aan je voertuig toe, omdat het zouten bevat die kunnen invreten”, verklaart Gert Verhaegen, instructeur bij het brandweeropleidingscentrum van de provincie Antwerpen, Campus Vesta.

Advertentie
Advertentie
Advertentie