De Italiaan Walter de'Silva wordt, terecht, beschouwd als een van de grootste autodesigners van deze tijd. Hij begon zijn carrière bij Fiat in 1972. Na een stint bij Rodolfo Bonetto, waar hij enkele interieurs tekende, ging hij samenwerken met Franco Mantegazza en Renzo Piano om het designdepartement van het IDEA Institute te leiden. de'Silva werd vervolgens aangesteld door Rudolf Hruska, de vader van de Alfasud, om het Centro Stile van Alfa Romeo te besturen. Dankzij zijn scherpe pen draagt de designer bij aan de renaissance van het merk met modellen die allemaal een groot succes hebben beleefd op de Europese markt. Denk maar aan de Alfa Romeo 145 en 146 uit de jaren '90, maar ook aan de 156 uit 1997 (die Auto van het Jaar werd in 1998), de luxueuze 166 uit 1998 en tenslotte nog de 147 uit 2000. Die laatste wist zelfs meer dan 650.000 klanten te lokken!

Audi nieuw leven inblazen

Na een passage bij Seat van 1999 tot 2002, waar hij aan de Córdoba en de Ibiza (2002) werkte, net als aan de Altea (2004) en León (2005), geeft Volkswagen hem de teugels in handen van het design van de 'sportieve' tak van de groep, waaronder Audi, Seat en Lamborghini vielen. Het doel is duidelijk: Audi moet nieuw leven ingeblazen worden met een design dat zowel onderscheidend als charismatisch is. de'Silva was verantwoordelijk voor de nieuwe designtaal van Audi, die al snel naam maakte met een stijl die klasse en dynamiek verenigde, onder meer dankzij de singleframegrille. Tijdens deze goude periode hebben we de Audi A6 (2005), de Q7 (2005), de TT (2006) en de magnifieke A5 (2007) aan hem te danken, die als een van zijn mooiste creaties beschouwd wordt.

Van 2007 tot 2015 werd de'Silva designdirecteur van de hele Volkswagen-groep, met dus 12 merken onder zijn hoede: Audi, Volkswagen, Seat, Skoda, Porsche, Bugatti, Bentley, Lamborghini en Ducati, maar ook de bedrijfsvoertuigen van Scania, MAN en Volkswagen Commercial. Een enorme uitdaging op vlak van complexiteit, organisatie en synergieën die opgezet moesten worden. Walter de'Silva baseerde zijn beleid op het vastleggen van designcriteria voor elk merk en op de formele eenvoud van zijn modellen, waarbij de Duitse technologie gekoppeld werd aan zijn grote Italiaanse creativiteit.

En vandaag?

Na een tijdje gas te hebben gelost, is Walter de'Silva de samenwerking aangegaan met enkele andere designers om zijn eigen designbureau op te richten. Het bedrijf biedt advies en consultancydiensten aan autoconstructeurs, maar ook aan bedrijven die actief zijn op andere gebieden, zoals de fabrikant van fitnessapparatuur Technogym, het luxemeubelmerk Poltrona Frau of nog het camerabedrijf Leica, waarvoor de'Silva de M9 Titanium heeft ontworpen. De Italiaanse designer is ook nog steeds een referentie in de autowereld. De joint venture Silk-FAW heeft bijvoorbeeld een beroep gedaan op zijn diensten om het design van de hybride hypercar Hongqi S9 te bedenken. Tenslotte biedt het Fuoriserie-programma van zijn designbureau de kans aan gefortuneerde klanten om een auto volledig op maat te laten maken.