of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Voiture de sport rouge et noire en course sur circuit avec numéro 02 à l'avant.","nl":"Rode en zwarte sportwagen racet op circuit met nummer 02 voorop."}
{"fr":"Voiture de course rouge Ferrari sur piste de circuit incurvée, entourée de verdure.","nl":"Rode raceauto Ferrari op een bochtig circuit, omringd door groen landschap."}
1/6

YangWang U9 Xtreme onttroont Bugatti als snelste productieauto

Eind augustus pakte de YangWang U9 al het record voor de snelste elektrische auto ter wereld. Nu stoot de Chinese bolide zelfs Bugatti van de troon als allersnelste straatlegale auto tout court!

Geschreven door Arnaud Henckaerts

25 September 2025

Advertentie

Het zal pijn doen bij Bugatti, maar als je op topsnelheid de Chiron Super Sport 300+ wil zien verdwijnen in je achteruitkijkspiegel, dan moet je aankloppen bij het Chinese YangWang. De U9 Xtreme heeft zich immers gekroond tot de snelste auto ter wereld. De elektrische straatlegale (!) bolide met een totaalvermogen van 3.000 pk (nog eens !) klokte op het testcircuit van Papenburg immers een topsnelheid van 496,22 km/u! En dat is meer dan de 490 km/u van de snelste Bugatti.

Rode raceauto Ferrari op een bochtig circuit, omringd door groen landschap. Feestelijke overwinning met een rode supercar en enthousiast team op een racecircuit. Persoon signeert rode raceauto, omringd door fotografen en journalisten.
Advertentie

Niet langer alleen de snelste EV

Wacht, brachten we dat verhaal eind augustus al niet eens? Neen, want het record van de YangWang U9 Track Edition was dat van de snelste elektrische auto, met een top van 472,41 km/u. Toen moest hij dus nog het hoofd buigen voor de Bugatti Chiron en zijn 1.600 pk sterke 8 liter W16 met vier turbo’s. In Xtreme-trim laat de YangWang U9 nu dus ook die achter zich. Het verschil met de Track Edition, is dat de Xtreme op een aantal punten nog verder verfijnd is, al wordt niet specifiek vermeld wat er precies veranderde. Die laatste evoluties worden nu verwerkt in de productieversie van het model.

Rode McLaren sportwagen op testcircuit onder witte brug, bosrijke omgeving op achtergrond.
Advertentie

Niet ondanks, maar net dankzij het feit dat hij elektrisch is

Het was Marc Basseng, een Duitse circuitspecialist en endurance-piloot, die de bolide in bedwang hield tijdens de recordrit. Volgens de man is het record niet enkel te danken aan de 3.000 pk van de U9, maar ook aan het feit dat hij elektrisch is: “Technisch gezien is een prestatie als deze niet mogelijk met een verbrandingsmotor. Dankzij de elektromotor is de auto stil en zijn er geen lastwissels. Dat zorgt ervoor dat ik me nog meer kan concentreren op het circuit”. Benieuwd of Bugatti geneigd is om het tegendeel te bewijzen. De 500 km/u lonkt immers.

Rode McLaren sportwagen op circuit met brug op de achtergrond.
Advertentie

YangWang?

Moest je je afvragen waar YangWang ineens vandaan komt: het is het premium en sportieve merk van de BYD-groep. Met snelle en soms bijzondere modellen wil de wereldwijde marktleider in EV-verkopen de aandacht vestigen op de capaciteiten van de groep en een kapitaalkrachtiger publiek aanspreken. De YangWang U9 Xtreme gaat nu in productie, maar het aantal exemplaren dat verkocht wordt, is beperkt tot 30 stuks. De ‘standaard’ YangWang U9 met amper… 1.300 pk is in China wel gewoon te koop zonder beperking.

Arnaud
							Henckaerts

Arnaud Henckaerts

Advertentie