Pierre-Benoit Sepulchre

4 JAN 2017

Zorgt elektrisch rijden voor banenverlies?

Bereidt Elmar Degenhart, de grote baas van de Duitse groep Continental, een collectief ontslag voor?

Volgens Elmar Degenhart, die aan het hoofd staat van het Duitse Continental, gaat de overgang naar elektrische mobiliteit onvermijdelijk gepaard met aanzienlijk banenverlies in de autosector. Degenhart schat dat er alleen bij Continental 30.000 jobs verloren zouden kunnen gaan.

In de Duitse pers verklaarde Degenhart dat “de toegevoegde waarde van de productie van elektrische voertuigen lager ligt dan die van gewone voertuigen, waardoor er banen in de productie het risico lopen te worden geschrapt.” Continental, dat onder meer banden produceert, is ook een van de belangrijkste toeleveranciers in de autosector, zowel voor klassieke modellen met verbrandingsmotor als voor elektrische modellen.

Hoewel de productie van elektromotoren minder arbeidskrachten vraagt, zouden de voertuigen die ermee worden uitgerust dan weer banen scheppen in gespecialiseerde domeinen zoals elektronica en informatica. Degenhart schat dat “het nog onmogelijk is om te weten of het aantal banen dat de ontluikende elektromobiliteit creëert hoger of lager ligt dan het aantal banen dat zal worden geschrapt.” De overgang zal geleidelijk gebeuren en de sector zou er zich dus op moeten kunnen voorbereiden zonder terug te moeten grijpen naar collectieve ontslagen. Bij Continental spitsen 30.000 van de 218.000 banen zich uitsluitend toe op auto’s met verbrandingsmotoren.
Advertentie
Advertentie
Advertentie