De 5 geheimen van de Austin Healey 100 tot 3000: veel virieler wordt het niet

Met zijn gespierde look en (vooral) rijgedrag is de “Big Healey” een fenomeen dat nooit uit de mode geraakt. Hij was cool in zijn tijd en is ook vandaag nog steeds in trek: de Austin Healey 100 en 3000 blijven fascineren. Een terugblik op de 5 geheimen van de modellen, die van 1953 tot 1967 zijn gebouwd.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 september 2021
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203Mazda MX-5Renault EspaceFord FiestaRenault DauphineMGB, Peugeot 404De Tomaso Pantera, Citroën BX en de DeLoren DMC-12 zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de « Big Healey ». 

1. 4 is beter dan 6

Austin Healey is gekend om de mannelijke grom van zijn zescilinders, maar de eerste versies (tot 1956) werden aangedreven door een dikke viercilinder van 2,7 liter en zo’n 90 pk. Volgens de puristen en kenners is die laatste de fijnste om mee te rijden: hij is lichter, levendiger en uitgerust met een vinniger motor, waardoor de Austin Healey zijn herverkoopwaarde heeft zien ontploffen. In die mate dat een viercilinder vandaag meer waard is dan een zespitter.

2. Niet elke journalist hield van zijn rijgedrag

De eerste auto werd onthuld op het salon van Londen van 1952 en stond op de mechanische basis van de Austin A90 Atlantic, die een grote flop was geworden. Technisch was er dus niets verfijnd aan het model, met zijn dikke motor met stoterstangen, zijn drieversnellingsbak en zijn starre achteras. André Costa, die de auto mocht testen in de jaren ’50, gaf aan dat hij niet kon begrijpen hoe een auto met zo’n chassis sportieve bestuurders kon aanspreken.

3. EVV106

Die zes tekens vind je op de nummerplaat van de beroemdste Austin Healey ter wereld. Dit exemplaar, een 100S uit 1955, schitterde talrijke keren in de autosport. Hij eindigde 13 keer op een podium en ging met 4 overwinningen aan de haal. De waarde van deze auto wordt vandaag geschat op minstens 800.000 euro.

4. Donald hield niet van de neus… en kreeg ongelijk

Het palmbladvormige radiatorrooster van de eerste exemplaren viel helemaal niet in de smaak bij de baas van het merk, die veruit de voorkeur gaf aan de ellipsvorm van de raceversies. Die zou nadien ook worden toegepast op de zescilinders. Vandaag geven liefhebbers de voorkeur aan de viercilinder met dit oudere rooster, dat vaak eleganter wordt bevonden.

5. Laatste versies luxueus maar voorbijgestreefd?

Doorheen zijn carrière evolueerde de Austin Healey stelselmatig naar steeds meer luxe en comfort. De laatste versie, onder liefhebbers gekend als “BJ8”, had een interieur met 2+2 zitplaatsen, een dikke zescilinder van 150 pk, een volledig houten dashboard, een herwerkte achteras en een ‘getemde’ uitlaat. Hij stond mijlenver van de extreem spartaanse en lichte sportieveling van de beginjaren. Vandaag zijn deze laatste modellen gegeerd om hun grotere veelzijdigheid. Maar vergis je niet: ongeacht de versie blijft een Healey een viriele machine die lastig op snelheid te rijden is.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: RM Sotheby's.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km