De 5 geheimen van de Austin Healey 100 tot 3000: veel virieler wordt het niet

Met zijn gespierde look en (vooral) rijgedrag is de “Big Healey” een fenomeen dat nooit uit de mode geraakt. Hij was cool in zijn tijd en is ook vandaag nog steeds in trek: de Austin Healey 100 en 3000 blijven fascineren. Een terugblik op de 5 geheimen van de modellen, die van 1953 tot 1967 zijn gebouwd.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 september 2021
  • Divers
  • 3.611 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203Mazda MX-5Renault EspaceFord FiestaRenault DauphineMGB, Peugeot 404De Tomaso Pantera, Citroën BX en de DeLoren DMC-12 zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de « Big Healey ». 

1. 4 is beter dan 6

Austin Healey is gekend om de mannelijke grom van zijn zescilinders, maar de eerste versies (tot 1956) werden aangedreven door een dikke viercilinder van 2,7 liter en zo’n 90 pk. Volgens de puristen en kenners is die laatste de fijnste om mee te rijden: hij is lichter, levendiger en uitgerust met een vinniger motor, waardoor de Austin Healey zijn herverkoopwaarde heeft zien ontploffen. In die mate dat een viercilinder vandaag meer waard is dan een zespitter.

2. Niet elke journalist hield van zijn rijgedrag

De eerste auto werd onthuld op het salon van Londen van 1952 en stond op de mechanische basis van de Austin A90 Atlantic, die een grote flop was geworden. Technisch was er dus niets verfijnd aan het model, met zijn dikke motor met stoterstangen, zijn drieversnellingsbak en zijn starre achteras. André Costa, die de auto mocht testen in de jaren ’50, gaf aan dat hij niet kon begrijpen hoe een auto met zo’n chassis sportieve bestuurders kon aanspreken.

3. EVV106

Die zes tekens vind je op de nummerplaat van de beroemdste Austin Healey ter wereld. Dit exemplaar, een 100S uit 1955, schitterde talrijke keren in de autosport. Hij eindigde 13 keer op een podium en ging met 4 overwinningen aan de haal. De waarde van deze auto wordt vandaag geschat op minstens 800.000 euro.

4. Donald hield niet van de neus… en kreeg ongelijk

Het palmbladvormige radiatorrooster van de eerste exemplaren viel helemaal niet in de smaak bij de baas van het merk, die veruit de voorkeur gaf aan de ellipsvorm van de raceversies. Die zou nadien ook worden toegepast op de zescilinders. Vandaag geven liefhebbers de voorkeur aan de viercilinder met dit oudere rooster, dat vaak eleganter wordt bevonden.

5. Laatste versies luxueus maar voorbijgestreefd?

Doorheen zijn carrière evolueerde de Austin Healey stelselmatig naar steeds meer luxe en comfort. De laatste versie, onder liefhebbers gekend als “BJ8”, had een interieur met 2+2 zitplaatsen, een dikke zescilinder van 150 pk, een volledig houten dashboard, een herwerkte achteras en een ‘getemde’ uitlaat. Hij stond mijlenver van de extreem spartaanse en lichte sportieveling van de beginjaren. Vandaag zijn deze laatste modellen gegeerd om hun grotere veelzijdigheid. Maar vergis je niet: ongeacht de versie blijft een Healey een viriele machine die lastig op snelheid te rijden is.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen Amarok: aflossing van de wacht op komst

Volkswagen Amarok: aflossing van de wacht op komst

Volkswagen heeft enkele schetsen vrijgegeven van zijn pick-up, die volgend jaar verwacht wordt. De Duitse neef van de nieuwe Ford Ranger.

Euro NCAP: “catastrofaal” resultaat voor de elektrische modellen van Renault / Dacia

Euro NCAP: “catastrofaal” resultaat voor de elektrische modellen van Renault / Dacia

Donderslag bij heldere hemel tijdens de bekendmaking van de nieuwe Euro NCAP-resultaten: naast een hoop maximumscores van 5 sterren, krijgt de Dacia Spring slechts één ster op zijn rapport… en de Renault Zoé zelfs nul! Hoe valt dat te verklaren?

Scoop: de toekomstige Renault Austral is al betrapt

Scoop: de toekomstige Renault Austral is al betrapt

Dankzij onze spionnen krijgen we al een duidelijker voorsmaakje van de vervanger die Renault voorziet voor zijn Kadjar SUV.  

Tesla kopieert de concurrentie

Tesla kopieert de concurrentie

Dat zijn we niet gewoon van het merk, dat doorgaans out-of-the-box durft te denken.

Aanbevolen tests voor jou

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zijn aanbod net uitgebreid met een bijzonder zeldzame EB 112. Amper 3 exemplaren werden van deze vierdeurs Bugatti gebouwd!

Zoveel kost de Kia Sportage van de vijfde generatie, op maat gemaakt voor Europa

Zoveel kost de Kia Sportage van de vijfde generatie, op maat gemaakt voor Europa

De populaire SUV Kia Sportage is voor het eerst verkrijgbaar in een specifieke versie voor de Europese markt. Hij biedt voortaan een breed gamma van geëlektrificeerde aandrijflijnen. Maar tegen welke prijs?

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

De nieuwe Jogger wordt bij ons op 24 december op de markt gebracht en staat vanaf maart 2022 bij de dealers. Maar hoeveel kost deze nieuwe gezinsgerichte cross-over van Dacia?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 30.947
2021
7 km

Diesel, Manueel

€ 23.450
2021

Diesel, Manueel

€ 23.198
10 km

Diesel, Manueel

€ 20.534
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 29.495
2021
12.901 km

Diesel, Automaat

€ 15.250
2017
90.731 km

Diesel, Manueel

€ 18.499
2014
75.000 km

Diesel, Automaat

€ 24.750
2019
54.619 km