François Piette

15 NOV 2010

10 Uren van Zolder : Longin en Verbist blijven baas over het slechte weer


Het doek is gevallen over het Belcar Endurance Championship, al was het eerder een regengordijn dat de deelnemers aan de Van Zon 10 Hours of Zolder te verwerken kregen. Het verschrikkelijke weer transformeerde deze slotwedstrijd tot een loodzware beproeving voor de deelnemers. De teams van Audi behaalden uiteindelijk een dubbelslag: François Verbist en Bert Longin wonnen de race, terwijl Anthony Kumpen en Greg Franchi de titel veroverden met... een half punt voorsprong op hun rivalen Maxime Soulet en Marc Goossens.

Net zoals in de rest van het land was het een hondenweer toen de festiviteiten begonnen: een dreigende hemel, aanhoudende en soms hevige regen, kortom weer waarin je geen racewagen op de baan wil sturen. Na het schrappen van de warm-up 's ochtends werden de kwalificaties verreden op een kletsnatte omloop. De Zwitser Marcel Fässler, aangetrokken als versterking in de Audi R8 LMS nr. 73 aan de zijde van Greg Franchi en Anthony Kumpen, schitterde.

Op het voorziene startuur is het circuit onberijdbaar door immense waterplassen en kleine riviertjes op de baan, vooral ter hoogte van de remzone voor de haarspeld bij de medische urgentiepost. De onderhoudsdiensten doen al het mogelijke en met een half uur vertraging gaat het peloton van start achter de safety-car. Meteen is er opschudding. Omdat de batterij last heeft van de vochtigheid, duurt het even voor de Porsche van Marc Goossens wil starten en de wagen rijdt achteraan het veld wanneer het licht op groen springt na vier ronden aan een gezapig tempo.

Marcel Fässler geeft vooraan meteen het tempo aan met de snelle Audi R8. De Zwitserse fabriekspiloot wordt als een schaduw gevolgd door de Duitser Marc Lieb (Porsche), François Verbist (Audi) en een erg ondernemende Jeffrey Van Hooydonk (Dodge). Helaas moet laatstgenoemgde in de 23ste ronde terugkeren naar de pits na een hachelijk moment in de remzone voor de Jacky Ickx, waardoor hij het contact met de leiders verliest. De regen wordt opnieuw heviger en een aantal piloten laten zich verrassen door de precaire grip op het circuit. Ze maken kennis met de grindbak of de bandenmuur. Na ongeveer een uur rukt de safety-car twee keer uit, waardoor de hiërarchie verandert ten koste van de tenoren van Audi. « We hebben een strategische fout gemaakt door niet binnen te komen tijdens de eerste neutralisatie. Bovendien verloren we nog 40 seconden extra door een nukkige wielmoer », vertelt Anthony Kumpen.

Bij de concurrentie gaan Marc Goossens en Maxime Soulet voluit om op te rukken naar de 2de plaats achter François Verbist en Bert Longin (Audi) na 2h30 wedstrijd, het moment dat de eerste punten toegekend worden. Dankzij dit eerste tussenklassement vergroten de Porsche-piloten van Prospeed hun voorsprong op Kumpen-Franchi tot drie punten. In het tweede kwart van de wedstrijd vergroten de tenoren hun voorsprong op de rest van het veld, waarin de Lamborghini van Lagrange-De Laet-Heyer (ophanging) verdwenen is. Maar, de titelstrijd ligt nog helemaal open, want na het 5de wedstrijduur rijdt de Audi van Kumpen-Franchi-Fässler aan de leiding..., enkele seconden voor de wagen even in degrindbak schuift in de Villeneuve-chicane. De Zwitser neemt snel weer zijn plaats in, maar Richard Westbrook heeft minder geluk...

De Brit krijgt eerst een drive through wegens inhalen onder gele vlag. Wanneer hij zijn straf heeft uitgezeten, gaat hij van de baan in de Villeneuve-chicane waarbij hij de radiator van de mooie 911 GT3-R beschadigt. Het verdict is hard: terug naar de pits voor een herstelling die Maxime Soulet en Marc Goossens negen ronden kost! De hoop verandert definitief van kamp, hoewel alles nog kan gebeuren in deze apocalyptische omstandigheden. « De wagen schuift voortdurend over het water. Dit is de moeilijkste race uit mijn carrière, » bekent Marcel Fässler. 

Het tweede deel van de race is een aaneenschakeling van incidenten, waarbij nogal wat gereputeerde piloten betrokken zijn. Schuivers in de grindbak eindigen meestal met enkele seconden tijdverlies... en een flinke dosis stress voor het team in de pitlane. Zelfs de ervaren Marc Goossens gaat even in de fout, maar na dit kostbaar tijdverlies trekt hij opnieuw in de achtervolging. In de stands heeft iedereen zijn voorspelling over de uitkomst van de titelstrijd klaar. De meesten tippen op Franchi-Kumpen, al kunnen zijn zich geen misstap veroorloven want het kampioenschap zou wel eens beslist kunnen worden met... een half punt.
Vooraan geloven François Verbist en Bert Longin elke ronde iets meer in hun kansen. Die eerste zege van 2010 ligt voor het grijpen! Niets verstoort de triomftocht van de Audi nr. 72 nog. De jonge Benjamin Bailly komt uiteindelijk niet in actie. Alle eer gaat naar de twee titularissen. Bij Audi WRT is het feest compleet, want Greg Franchi - die zijn eerste relais pas in de vooravond afwerkte - en Anthony Kumpen, schitterend bijgestaan door Marcel Fässler, behalen de 3de plaats, genoeg voor de titel met een half puntje verschil. « Formidabel ! Geniaal ! Super ! » Schouderklopjes, kussen, pintjes, de triomf is totaal voor de troepen van Vincent Vosse, die ontroerder is dan hij zelf wil laten blijken. Een jaar na Jean-François Hemroulle en Tim Verbergt verlengt het merk met de vier ringen zijn titel.

De jongeren van Prospeed, goed bijgestaan door de snelle Marc Lieb, behalen een mooie tweede plaats in de 10 Uren, voor de nieuwe kampioenen en de vice-kampioenen Maxime Soulet en Marc Goossens, die natuurlijk ontgoocheld zijn. Ze hebben er nochtans alles aan gedaan. « De titel verliezen met een half punt, dat is enorm frustrerend », analyseert « Goofy », die vertelt dat dit de grootste ontgoocheling is uit zijn loopbaan. Verder volgen de verrassende Nederlanders Simon Knap en Jochen Habets, winnaars in Klasse 4 met een « simpele » Porsche 997 GT3, en Koen Wauters, Jeffrey Van Hoodonk en Raf Vanthoor, die nog sterk opgerukt zijn na hun problemen in het begin.

Mooie kampioenen in de klassen

In deze 10 Hours of Zolder waren er ook boeiende gevechten… en mooie kampioenen in de diverse klassen en divisies. In klasse 4 domineerden Chris Matteus en Bert Redant, bijgestaan door Nico Verdonck en Olivier Van Oost, lange tijd de debatten, maar ze moesten uiteindelijk de duimen leggen voor Simon Knap en Jochen Habets. Dit verdict bracht de titel van Patrick en Dylan Derdaele, kampioen met de Porsche van Belgium Racing, niet in gevaar ondanks een defect in het begin van de race (bediening van de versnellingsbak). In Tourisme wint de BMW 335i van het trio Beckers-Van Samang-Van Samang, met een knappe 8ste plaats algemeen als kers op de taart. Patrick Beliën en Dimitri Cuyvers verzekeren zich van de titel met hun BMW 120d.

Uitslag : 1. Verbist-Longin (Audi R8 LMS) 270 ronden ; 2. Ide-Maes-Lieb (Porsche 911 GT3-R) op 2 ronden ; 3. Franchi-Kumpen-Fässler (Audi R8 LMS) op 4 ronden ; 4. Goossens-Soulet-Westbrook (Porsche 911 GT3-R) op 10 ronden ; 5. Knap-Habets (Porsche 997 GT3 Cup) op 12 ronden, winnaars in Klasse 4 ; 6. Wauters-Van Hooydonk-Vanthoor (Dodge Viper) op 13 ronden ; 7. Mattheus-Redant-Verdonck-Van Oost (Porsche 997 GT3 Cup) ; 8. Beckers-Van Samang-Van Samang (BMW 335i Coupé) op 15 ronden, winnaars in Tourisme ; 9. Moser-Schmetz-Renard-Lémeret (Aston Martin DBRS9) ; 10. Bruynoghe-Van Beurden-Lauwers (Porsche 997 GT3 Cup) op 16 ronden ; 11. Beliën-Cuyvers (BMW 120d) op 17 ronden ; 12. Grouwels-Grouwels (Renault Clio) op 22 ronden ; 13. Bouvy-Coens-Kelders (Ferrari 430) ; 14. Franssen-Franssen-Franssen (BMW M3) op 24 ronden ; 15. Verhoeven-Verhoeven (BMW M3 GTR) op 25 ronden ; etc.

Kampioenschap (officieus) : 1. Franchi-Kumpen 105,5 ; 2. Goossens-Soulet 105 ; 3. Verbist-Longin 95,5 ; 4. Maes-Ide 78 ; 5. Wauters-Van Hooydonk 56 ; etc.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie