Er was enkele jaren verwarring over in welke steden je nu wel of niet met je oldtimer mocht rijden, maar daar is in 2024 eindelijk duidelijkheid in gekomen: met een O-plaat mag je de Belgische steden met een lage-emissiezone (LEZ) gewoon inrijden, mits registratie op voorhand voor de Vlaamse steden. Ook in Antwerpen en Gent kan je nu dus probleemloos het centrum inrijden. En om dat te vieren, zijn dit 5 modellen die dit jaar hun 30e verjaardag vieren en daarmee in aanmerking komen voor het voordelige oldtimerstatuut!
1. Jaguar XJ (X300)
Wie zich de ‘Prime Minister’ van het Verenigd Koninkrijk wil voelen voor een prikje, kan de Jaguar XJ (X300) vanaf dit jaar oppikken en inschrijven als oldtimer. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat generatie X300 pas in oktober 1994 werd gelanceerd, dus de meeste exemplaren zijn pas vanaf 1995 ingeschreven. Maar dit is de XJ die het model weer op de kaart zette, na de ietwat controversiële XJ40 met zijn hoekige koplampen. Onder de motorkap zit een zes- of twaalfcilinder, met als topmodel de 325 pk sterke XJR met zijn supercharged 4 liter-zes-in-lijn. Je vindt al mooie exemplaren voor minder dan 10.000 euro.
2. Ferrari F355
De Ferrari F355 is misschien wel een van de beste dingen die de jaren ’90 ons hebben geschonken. Het model borduurde voort op de fundamenten van de 348, maar kreeg een doorontwikkelde 3,5 liter-V8 met 5 kleppen per cilinder die maar liefst 380 pk ontwikkelde en tot zo’n 9.000 toeren kon klimmen! Je kon hem als coupé, Spider (cabrio) en GTS (targa) krijgen, maar enkel die eerste werd al in 1994 geïntroduceerd, toen nog exclusief met een manuele versnellingsbak. De prijzen zijn echter niet mals: vanaf 130.000 euro...
3. Volkswagen Polo 6N
Na de decadentie van de Ferrari F355, even wat bescheidenheid in de vorm van de Volkswagen Polo 6N, de derde generatie van het beroemde stadswagentje. De 6N was de generatie die de Polo naar de moderniteit bracht. Weg met het hoekige design uit de jaren ’80, in 1994 werd de Polo rond en werd hij ook voor het eerst beschikbaar met vijf deuren. Het is ook deze derde generatie waarop de kleurrijke Harlekin werd gebaseerd. De leukste versie is de GTI, met zijn levendige 1.6 van 125 pk, maar die kwam pas in 2000 op de markt. Een Polo 6N kost tweedehands ongeveer 2.000 euro.
4. Audi A8 D2
1994 was het grote jaar van de vernieuwing bij Audi: dan ging de oude naamgeving van het merk op de schop ten faveure van de A4, A6 en A8 die we tot op de dag van vandaag nog kennen – al worden de even cijfers nu gebruikt voor de elektrische modellen. De Audi A4 en A6 waren evoluties van respectievelijk de 80 en de 100, maar deze A8 was gloednieuw en werd gebouwd op basis van een gloednieuw spaceframe uit aluminium om het gewicht van zijn standaard quattro-vierwielaandrijving te compenseren. Het ontwerp kwam trouwens van Chris Bird en de Belg Dirk van Braeckel! Onder de motorkap zat een V6, V8 of een W12, met als topmodel de S8, die faam maakte in de blockbuster Ronin. Nette exemplaren van de Audi A8 D2 vind je vanaf zo’n 5.000 euro terug.
5. Alfa Romeo 145
We sluiten dit lijstje af met een vleugje Italiaanse passie op zakformaat. De 145 bracht Alfa Romeo, net zoals de Polo van hierboven dat deed voor VW, naar het moderne tijdperk met een vlijmscherp design naar de hand van Chris Bangle, die later een revolutie zou teweegbrengen bij BMW. De 145 verving de 33, maar nam in eerste instantie wel zijn boxermotoren over. Later zouden de ‘Twin Spark’-motoren hun opwachting maken, die nog lang in het vooronder van diverse Alfa’s werden gebruikt. De 145 had ook een vijfdeurs broertje, die als 146 door het leven ging, maar die kwam pas in 1995 op de markt. Een Alfa 145 uit 1994 is moeilijk te vinden, maar iets latere exemplaren kan je al op de kop tikken vanaf zo’n 2.000 euro, tot een kleine 10.000 euro voor de meer begeerlijke Quadrifoglio Verde met 150 pk.
Populairst