Consultancybureau EY, het vroegere Ernst & Young, voerde samen met Eurelectric, de Europese vereniging van de stroomsector, onderzoek naar elektrische mobiliteit. De conclusie van die studie is dat er tegen 2035 zo’n 130 miljoen elektrische auto’s op de weg zullen zijn in de EU. De stroomvoorziening zou daarbij niet meteen een probleem vormen, alleen moet er gewerkt worden aan wanneer en hoe die auto’s laden (niet allemaal tegelijkertijd aan het volle laadvermogen), en er moeten vooral genoeg laadpunten voorzien worden.

Vooral thuis

En dat laatste is een pijnpunt. Om ervoor te zorgen dat dat laden vlot verloopt, berekende de studie dat er tegen 2035 zo’n 65 miljoen laadpunten nodig zijn in de EU. Daarvan moet zo’n 85% bij mensen thuis geplaatst zijn, met de overige 15% als publieke laadinfrastructuur. Dat zijn meer dan 9 miljoen publieke laadpunten, terwijl dat er vandaag amper… 374.000 zijn.

Die 374.000 is al een stijging met 40% in 2021, maar het is vooral de verdeling in Europa die zorgen baart, iets waarvoor de ACEA eerder ook al waarschuwde. Tien Europese landen hebben zelfs niet één laadpunt per 100 km weginfrastructuur (in België ligt dat cijfer op 5,5/100 km), terwijl Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk goed zijn voor 2 derden van de infrastructuur. Maar zelfs in die landen zijn er buiten de grote steden maar weinig oplaadpunten te vinden. En in de stad beschikken weinig mensen over eigen parkeerfaciliteiten, waardoor de vraag naar openbare laadpunten exponentieel zal groeien de komende jaren. Nog heel wat werk aan de winkel dus...