2026 belooft een druk jaar te worden voor Mercedes, misschien zelfs drukker dan 2025. Denk aan de nieuwe VLE, GLA, nieuwe varianten van de GLC en zelfs een volledig elektrische C-Klasse. Maar een van de belangrijkste nieuwkomers is ongetwijfeld de vernieuwde versie van het vlaggenschip van het merk: de S-Klasse.
Na een bescheiden update in april vorig jaar staat de vijfde generatie van de Mercedes S-Klasse nu voor een echte facelift halverwege zijn carrière. En die wordt belangrijk, zowel op esthetisch als technisch vlak. CEO Ola Källenius gaf al aan dat Mercedes “veel meer heeft geïnvesteerd in deze update van de S-Klasse met verbrandingsmotor dan gebruikelijk bij een facelift”. Deze vernieuwde versie liet zich nu voor het eerst officieel zien, nog voor zijn debuut, dat begin 2026 verwacht wordt.
Een herkenbare vorm, met een vernieuwde lichtsignatuur
De vernieuwde Mercedes S-Klasse verscheen voor het eerst in het openbaar in Abu Dhabi, als demonstratie van zijn autonome rijcapaciteiten. Ondanks de zware camouflage viel meteen op dat de nieuwe lichtsignatuur vooraan anders is. Die bestaat nu uit twee sterren in plaats van één. De rest van het silhouet lijkt amper gewijzigd, net als de grille. We mogen dus geen verticale grille verwachten zoals bij het Vision Iconic-concept dat Mercedes in oktober voorstelde. Wellicht zal de grille even opvallend verlicht zijn als die van de elektrische GLC.

Een facelift vol technologische ambities
De facelift van de vijfde generatie S-Klasse zal niet enkel uiterlijk veranderen, maar ook technologisch indruk maken. Hoewel het prototype in Abu Dhabi deels aangepast werd door Momenta, zou de vernieuwde S-Klasse in bepaalde landen, zoals China, zelfs autonoom kunnen rijden op niveau 4. Dat wil zeggen dat de auto volledig zelfstandig kan rijden op de snelweg zonder tussenkomst van de bestuurder, én zelf parkeerplaatsen kan zoeken en inparkeren. Het is nog onduidelijk of Mercedes, net als bij het Vision Iconic-concept, ook een uitschuifbare LiDAR in het dak zal verwerken. Verder zou de nieuwe S-Klasse ook technologie zoals steer-by-wire en vierwielsturing kunnen overnemen van datzelfde concept.
De Mercedes S-Klasse blijft trouw aan verbrandingsmotoren
Wat alvast niet verandert in 2026: de Mercedes S-Klasse blijft beschikbaar met klassieke aandrijvingen. Zelfs de machtige V12 zou behouden blijven in de exclusieve Maybach-variant. Een volledig elektrische S-Klasse onder EQ-vlag, als opvolger van de huidige EQS, is zeker niet uitgesloten. Maar als die er komt, dan wellicht pas na de lancering van de elektrische versies van de C- en E-Klasse.














