ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

1/8

BMW iNext wordt iX en haalt 600 kilometer

De Beiers hebben de productieversie onthuld van hun elektrische vlaggenschip.

Écrit par Bert Troubleyn

12 Novembre 2020

Publicité

20201112095533bmwix(1).jpg

De productieversie van de conceptcar iNext gaat iX heten, zo deelt BMW mee, en blijft behoorlijk trouw aan het wat aparte lijnenspel van het prototype. Zo zien we her en der blauwe accenten en doet de D-stijl denken aan die van de elektrische stadswagen i3.

20201112095534bmwix(6).jpg

Vooraan zien we het controversiële nieuwe XXL-radiatorrooster van recente modellen als de X7, 7-Reeks en 4-Reeks, dat hier wordt gebruikt om allerlei radars en camera’s in te huisvesten.

20201112095533bmwix(3).jpg

Hoewel de auto op de foto’s relatief compact oogt, is hij in werkelijkheid zo lang en breed als een X5 en ongeveer even hoog als een X6. In het interieur introduceert de iNext een achthoekig stuurwiel en een bijzonder puur dashboard, dat sterk inzet op aanraakschermen. Toch staat op de middenconsole nog een draai-drukknop voor een snelle toegang tot bepaalde hoofdmenu’s.

20201112095535bmwix(5).jpg

“Ongeveer”

Voor wat de cijfers van deze elektrische SUV betreft, geeft BMW alleen benaderingen. Zo is de batterij “meer dan” 100 kWh groot, waardoor de auto een WLTP-rijbereik haalt van “ongeveer” 600 kilometer dankzij een verbruik van “minder dan” 21 kWh/100km. Zijn vermogen van “meer dan” 500 pk moet hem van 0 naar 100 km/u laten optrekken in “minder dan” 5 seconden.

20201112095534bmwix(7).jpg

De batterij slikt gelijkstroom met een vermogen van tot 200 kW, waardoor opladen van 10 naar 80 procent “minder dan” 40 minuten duurt. Maar BMW preciseert ook dat in de eerste 10 minuten laden al meer dan 120 kilometer rijbereik wordt gerecupereerd. De interne wisselstroomlader van 11 kW maakt opladen van 0 naar 100 procent mogelijk in “minder dan” 11 uur. Dat de cijfers allemaal zo vaag zijn, is omdat de iX pas eind 2021 in productie gaat voor een marktintroductie in 2022.

20201112095533bmwix(2).jpg

Autonoom?

BMW belooft dat de iX gebruikt maakt van een nieuwe generatie processoren voor de rijhulpsystemen, die tot 20 krachtiger zouden zijn dan de vorige. Terwijl het merk bij de onthulling van de conceptcar iNext nog autonoom rijden van niveau 4 beloofde, is dat nu afgezwakt tot “een sterke vooruitgang op het vlak van geautomatiseerd rijden en digitale diensten”.

20201112095533bmwix(4).jpg

De connectiviteitsmodule van de auto is 5G-compatibel. De productie van de BMW iX begint eind 2021 voor een marktintroductie in 2022. Een indicatie van de prijs geven de Beiers nog niet.

20201112095535bmwix(8).jpg
Bert
							Troubleyn

Bert Troubleyn

Publicité

Acheter une BMW iX ou une voiture similaire

BMW

iX

54 899 €

Prix Prix

2022

20 200 km

Électrique

Électrique

326 ch

Automatique

0 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

iX

57 900 €

Prix Prix

2023

5 130 km

Électrique

Électrique

326 ch

Automatique

0 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

iX

54 899 €

2023

38 907 km

Électrique

Électrique

340 ch

Automatique

0 g/km

date

BMW Beliën Lommel

Lommel

date

-

BMW

iX

75 899 €

2024

6 990 km

Électrique

Électrique

523 ch

Automatique

0 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

iX

72 899 €

2023

42 181 km

Électrique

Électrique

523 ch

Automatique

0 g/km

date

BMW Beliën Lommel

Lommel

date

-

BMW

iX

78 899 €

Prix Prix

2024

23 206 km

Électrique

Électrique

523 ch

Automatique

0 g/km

date

Davo Sint Truiden

Sint Truiden

date

Car-Pass

BMW

iX

79 949 €

Prix Prix

2024

14 576 km

Électrique

Électrique

523 ch

Automatique

0 g/km

date

Centrauto N.V.

Wijnegem

date

Car-Pass

BMW

iX

56 449 €

Prix Prix

2024

24 337 km

Électrique

Électrique

326 ch

Automatique

0 g/km

date

Davo Tongeren

Tongeren

date

Car-Pass