of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/17

BMW op de Intermot: de boxer ‘in alle staten’ en een S1000RR die nog straffer uit de hoek komt

BMW speelt op de Intermot een thuiswedstrijd en trok op de eerste dag het laken van drie nieuwe modellen. Mooi, erg mooi, maar wie dacht om daar de trail op basis van de S1000 bij te zien, kwam bedrogen uit. BMW houdt die nieuwigheid nog even achter de hand… Misschien tot op het Salon van Milaan (6-9 november)?

Geschreven door Bruno Wouters

26 Februari 2025

Advertentie

Maar niet getreurd. De drie Duitse nieuwigheden van BMW zijn meer dan reden genoeg om uit te kijken naar het nieuwe motorjaar.

Het RS-concept is niet nieuw, maar het blijft een afkorting met een erg rijke geschiedenis. In 1976 was de R100RS de eerste van z’n soort die was uitgerust met een volledig kuipwerk dat ontwikkeld was in de windtunnel. Hij werd het rijdende synoniem voor Reizen en Sportiviteit. De RS betekende zo het begin van het Sport-GT segment waar de nieuwe R1200RS de waardige vaandeldrager van wil zijn.

Op mechanisch vlak zien we bij de R1200RS weinig nieuws: de lucht-vloeistofgekoelde boxer uit de GS en de RT wordt hernomen en die levert nog steeds 125 Pk en 125 Nm koppel af. Daarmee moet hij iets genereuzer zijn in z’n lage toerentallen dan de GT en RT. Qua (optionele) elektronica zien we verschillende rij-modi, het elektronisch aanpasbare vering (ESA), ABS en tractiecontrole.

Wel opvallend is dat het trellis-frame met het blok als dragend onderdeel geen gebruik maakt van een Telelever, maar wel van een ‘conventionele’ upside down. Achteraan blijft de Paralever behouden.

De nieuwe R1200R herneemt het RS-recept en dat wil zeggen dat ook hier de Telelever verdwijnt ten voordele van de upside down. Het lijkt alsof BMW ook klanten wil aantrekken die zich niet zo in de eigengereide BMW-styling vinden want de R1200R is ook dynamischer en agressiever vormgegeven. Hij leunt daarmee dichter aan bij de Japanse modellen.

De S1000RR die volgens velen eenzaam aan de top staat in z’n segment rust niet op z’n lauweren en het is nodig. In de wandelgangen is immers te horen dat Yamaha aan een nieuwe R1 werkt, Kawasaki legt met z’n nieuwe H2R de lat verschroeiend hoog en Honda zal niet achterblijven om z’n successen in de MotoGP te verzilveren…

De nieuwe S1000RR wint 6 pk (199 in totaal), verliest 4 kg (204 kg rijklaar) en krijgt dankzij de vering van de HP4 een verbeterde geometrie. Voor wie niet heel de tijd als een gek de snelheidsmeter in de gaten wil houden om z’n rijbewijs niet in gevaar te brengen, die kan nu ook ook kiezen voor (optionele) cruise control.

Om het nieuwe model van de huidige te kunnen onderscheiden, voorzag BMW de S1000RR van nieuw plaatwerk en van een nieuwe én lichtere uitlaat.

Bruno Wouters

Foto’s: Manufacturer

Bron: BMW Motorrad
Advertentie