Jean-Francois Christiaens

10 FEB 2020

Bugatti Royale: 5 cijfers over de beroemde limousine

De geruchten rond een nieuwe Bugatti worden steeds hardnekkiger. Werkt het merk aan een elektrische SUV? Als het een gezinswagen wordt, dan hopen we in elk geval dat hij wat in de buurt komt van zijn voorvader, de majestueuze Royale.

De Royale (of Type 41) was bedacht voor gekroonde hoofden (vandaar zijn naam) en was het vlaggenschip van Bugatti. Hij werd gemaakt van 1926 tot 1931 en haalde koppen door zijn techniek en… zijn prijs. Dat torenhoge tarief, de gebrekkige finetuning en de depressie van 1929 maakten er een flop van. Van de 25 exemplaren die Ettore Bugatti wou maken vonden er slechts… 3 een koper. Er zijn wel zeven stuks van geassembleerd, waarvan er vandaag nog zes overblijven. Het prototype is namelijk door de baas zelf in de prak gereden bij een ongeval in 1931. Vandaag is het moeilijk om de waarde van de Royales in te schatten omdat ze nooit op de markt komen, maar hij kan heel gemakkelijk de duurste auto aller tijden zijn. We omschrijven hem in 5 cijfers.

20200210085538bug1.jpg

1. 6,4

Zijn lengte in meter. Ter vergelijking: de SUV Cullinan van Rolls-Royce is ‘slechts’ 5,3 meter lang. Ook de wielbasis is ongelooflijk: 4,3 meter, of iets meer dan de totaallengte van een VW Golf.

20200210085539bug2.jpg

2. 12.763

Dat is de bescheiden cilinderinhoud in cc. Daarmee is hij groter dan de motoren van de Bugatti Chiron en Mercedes-AMG GT… samen. De bijzonder gesofisticeerde achtcilinder in lijn heeft een dubbele ontsteking, drie kleppen per cilinder en een vermogen van 300 pk in een quasi-perfecte stilte. De motor is gekoppeld aan een drieversnellingsbak en maakt het geheel zo’n 200 km/u snel.

20200210085539bug3.jpg

3. 60

60? Dat is het gevolg van het hoofdstuk hierboven: het verbruik in l/100 km. Al kan een lichter exemplaar dat wordt bestuurd met een ei onder het gaspedaal mikken op nauwelijks 30 l/100 km. Gelukkig slikt de tank 190 liter.

20200210085542bug4.jpg

4. 20.000.000

Het bedrag in dollar dat Volkswagen neertelde voor exemplaar met chassisnummer 41111, de Coupé de Ville Binder. We gaan ervan uit dat de schoonheid vandaag een veelvoud daarvan waard is.

20200210085542bug5.jpg

5. 3,15

Jawel, zoveel ton weegt de auto. Combineer dat gegeven met de starre assen, de kabelremmen en het complete gebrek aan stuurbekrachtiging en je begrijpt hoe dapper je moest zijn om dit gevaarte naar zijn top van 200 km/u te jagen.
Advertentie
Advertentie
Advertentie