Na een eerste volledig elektrische Atto 2 die degelijk was, maar niet bepaald uitblonk in rijbereik, vervangt BYD de batterij door een pakket van 64,8 kWh en voegt het bovendien ook een plug-inhybride variant toe aan het gamma van zijn compacte SUV. Sterker nog: het Chinese merk introduceert er zelfs twee!
De BYD Atto 2 DM-i plug-inhybride komt in twee duidelijk verschillende versies en onderscheidt zich van zijn volledig elektrische tegenhanger met een licht hertekende voorbumper. In de (korte) lijst van verschillen valt verder op dat de kofferinhoud van de hybride versie schommelt tussen 425 en 1.335 l, wat 25 tot 35 l minder is dan bij de elektrische Atto 2. De grootste verschillen zitten uiteraard onder de motorkap. In de instapversie, genaamd “Active”, beschikt de Chinese SUV over een 1.5 plug-inhybride die een totaalvermogen van 122 kW (160 pk) en 300 Nm levert. Die kracht wordt uitsluitend naar de voorwielen gestuurd, waardoor hij zijn 1.510 kg in minstens 9,1 s van 0 naar 100 km/u kan brengen. De batterij meet 7,8 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik tot 40 km. En dat allemaal voor een vanafprijs van slechts… 27.490 euro! Daarmee is het de goedkoopste plug-inhybride op de Belgische markt!

Niet één, maar twee verschillende BYD Atto 2 DM-i plug-inhybrides!
De tweede variant, de “Boost”, beschikt niet alleen over een krachtigere motor, maar ook over een grotere batterij. Het plug-inhybridesysteem levert hier een totaalvermogen van 156 kW (212 pk) en 300 Nm koppel. Die kracht wordt nog steeds uitsluitend op de voorwielen overgebracht. Dankzij deze toename in vermogen accelereert de 1.620 kg wegende BYD Atto 2 DM-i Boost van 0 naar 100 km/u in minstens 7,5 s. Beide plug-inhybride varianten van de Chinese SUV halen wel dezelfde topsnelheid van 180 km/u. De batterijcapaciteit verdubbelt echter ruimschoots tot 18 kWh! Daarmee haalt de BYD Atto 2 DM-i Boost een elektrisch rijbereik tot 90 km en een totaal rijbereik van 1.000 km met een volle brandstoftank en opgeladen batterij. Deze tweede plug-inhybride versie van de Chinese SUV is krachtiger en heeft een groter uithoudingsvermogen, en wordt dus vanzelfsprekend ook duurder dan de eerste. Als Boost-versie begint de BYD Atto 2 DM-i in België vanaf 30.490 euro.

Nieuwe batterij, rijbereik en laadsnelheid voor de elektrische BYD Atto 2
De variant met de “bescheiden” batterij van 45,12 kWh is intussen volledig uit het aanbod van de Chinese SUV verdwenen. De elektrische BYD Atto 2 is voortaan uitsluitend verkrijgbaar met een batterij van 64,8 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik tot 430 km. De voorwielaandrijving blijft behouden, met een enkele elektromotor van 150 kW (204 pk) en 310 Nm, waarmee hij zijn 1.720 kg in 7,9 s van 0 naar 100 km/u brengt en een topsnelheid van 160 km/u haalt. Naast de grotere batterij en het betere rijbereik, stijgt ook de laadsnelheid flink! De BYD Atto 2 Comfort ondersteunt tot 155 kW bij snelladen, waardoor je van 10 tot 80% batterijcapaciteit kan laden in minstens 25 minuten. Als topversie binnen het SUV-gamma van het Chinese merk start de elektrische BYD Atto 2 in België aan 34.990 euro.















