Citroën heeft zichzelf wat opnieuw uitgevonden. De nieuwe generatie modellen van het merk zetten in op een maximaal comfort voor een kleine prijs. Bovendien zijn ze allemaal beschikbaar in een elektrische versie. Dat geldt ook voor de nieuwe C3-familie, die bestaat uit de compacte stadswagen en deze SUV C3 Aircross, beiden gebouwd op het low-cost ‘Smart Car’-platform. De Citroën C3 Aircross is trouwens het Franse equivalent van de nieuwe Opel Frontera. Vandaag gaan we op pad met de elektrische versie, de ë-C3 Aircross. Weet die, ondanks zijn bescheiden cijfers, te overtuigen?
Design - Citroën C3
Kopiëren en uitvergroten
De Citroën (ë-)C3 Aircross neemt de stijlcodes over van de kleine C3, maar dan 125% uitvergroot in het kopieerapparaat. De neus is zelfs bijna identiek, met dezelfde drievoudige lichtsignatuur en het nieuwe chevron-logo in het midden. Maar de proporties van de ë-C3 Aircross zijn iets eleganter. Met een lengte van 4.395 mm, een breedte van 1.795 mm en een hoogte van 1.660 mm is hij 38 cm langer, 4 cm breder en 8,3 cm hoger dan de stadswagen. Ook de wielbasis is 13 cm langer, voor een totaal van 2.670 mm.
De visuele gelijkenis met de Opel Frontera valt echter niet te ontkennen, beide modellen hebben vrijwel hetzelfde silhouet. Maar dat hoeft geen nadeel te zijn. De Citroën C3 Aircross onderstreept verder zijn SUV-inborst met donkere plastic beschermranden rondom het koetswerk en met zijn bodemvrijheid van 20 cm. Er zijn zes koetswerkkleuren om uit te kiezen, desgewenst met een contrasterend dak, wat een leuke extra touch geeft aan het uiterlijk.
Basic, maar met een vrolijke touch
Aan boord is het duidelijk dat de C3 Aircross een trede lager gepositioneerd staat dan de Citroën C4 of de nieuwe C5 Aircross. Zelfs de deurhendels voelen goedkoop aan. Harde plastics voeren de boventoon en de algemene sfeer is eerder ‘basic’. Maar Citroën heeft zijn best gedaan om vrolijke toetsen toe te voegen, zoals de motiverende slogans op de deuren (elke deur heeft zijn eigen zinnetje, zoals ‘have fun’ of ‘be cool’), de leuke texturen op het dashboard en de combinatie van lichte en donkere stoffen.



Gebruiksgemak - Citroën C3
Bijzonder ruim voor het segment
Qua ruimte speelt de Citroën (ë-)C3 Aircross echter mee in een hoger segment. Het is indrukwekkend hoeveel plek Citroën heeft kunnen creëren op een voetafdruk van slechts 4,40 meter - pakweg het formaat van een Audi A3 Sportback. Lange volwassenen kunnen probleemloos achter elkaar zitten, met meer dan voldoende hoofd- en beenruimte op de achterbank. De zitpositie achter het stuur zou iets ergonomischer kunnen, maar zelfs bij langere ritten wordt het niet pijnlijk (en zo lang kan deze elektrische versie toch niet rijden… maar daarover later meer).
Elektrische versie niet als 7-zitter
Ook de koffer is erg praktisch, met een volume van 460 tot 1.600 liter. Dankzij de grote dubbele bodem is er ook plek voor de laadkabels. Een frunk is er echter niet. En het is ook jammer dat de elektrische ë-C3 Aircross geen zware aanhangwagens mogen trekken: met een limiet van 350 kilo wordt zelfs een tripje naar het containerpark lastig. De benzineversie mag gelukkig wel tot 1.250 kg slepen. Nog een compromis van de ë-C3 Aircross: waar de benzineversie met 7 zitplaatsen besteld kan worden, is dit geen optie in de elektrische versie vanwege de plaatsing van het batterijpakket.
Twee losse schermen met weinig functies
De Citroën ë-C3 Aircross neemt het digitale dashboard over van de kleinere C3. Dat betekent een ‘Head-up Display’ net onder de voorruit (eigenlijk een hoog geplaatst en compact tellerschermpje), en een optioneel centraal aanraakscherm van 10,25 inch. Beide schermen zijn volledig van elkaar losgekoppeld. Alle voertuigfuncties moet je dus via het bestuurdersdisplay instellen, het centrale scherm dient enkel voor het infotainment en de navigatie.
Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het digitale dashboard is iets te beperkt in zijn functies. Zo is het niet mogelijk om het gemiddelde of het huidige verbruik te weergeven. Je moet het dus inschatten op basis van het batterijpercentage en de gereden kilometers. De leesbaarheid is echter uitstekend.
Hetzelfde geldt voor het centrale scherm, dat niet erg rijk is in zijn functies, maar wel voldoende vlot reageert en draadloos verbindt met Apple CarPlay en Android Auto. De software is echter nog niet foutloos: het centrale scherm viel een paar keer uit tijdens onze testweek. Het schoot gelukkig wel vanzelf weer aan, met als enige gevolg een korte onderbreking van de muziek of de podcast die aan het afspelen was. Maar goed dat Citroën wel nog een apart scherm voor de bestuurder heeft overgehouden…



Rijervaring - Citroën C3
Elektrisch als Comfort of Extended Range
De Citroën C3 Aircross is leverbaar met drie motoren: een 1.2-benzinemotor van 100 pk met een manuele versnellingsbak, een mildhybride versie van die 1.2-driecilinder met 145 pk en een automaat, of deze elektrische ë-C3 Aircross. Die biedt exact dezelfde cijfers als de kleinere Citroën ë-C3 (en de technisch gelijke Fiat Grande Panda-e): 83 kW (113 pk), 44 kWh en een WLTP-autonomie tot 306 km. Binnenkort komt er ook nog een ‘Extended Range’-versie met 54 kWh en tot 400 km autonomie. Die zal een stuk veelzijdiger zijn in gebruik, maar maakt de ë-C3 Aircross ook weer minder betaalbaar…
Zelfde aandrijflijn als kleine ë-C3
Wij gingen dus op pad met de goedkopere elektrische versie. En om met de deur in huis te vallen: ja, het werkelijke rijbereik is eerder beperkt. Waar je met de kleine ë-C3 of Grande Panda nog ongeveer 300 km autonomie kan halen uit de batterij van 44 kWh, blijft de ë-C3 Aircross eerder steken op 250 tot 270 km. En dat is zelfs in gunstige, zomerse omstandigheden. Op de snelweg krimpt de autonomie zienderogen en haal je maar 200 km op een volle batterij.
250 km autonomie in de praktijk
Opladen gaat gelukkig redelijk vlot. Een driefasige boordlader is optioneel, maar kost slechts 400 euro - een aanrader. Daarmee is de batterij weer vol binnen de 4 uur. Langs de weg kan je rekenen op een snellaadvermogen van 100 kW. Van 20 tot 80% bijladen duurt daarmee minimaal 26 minuten. Dat is vrij snel, maar daarmee geraak je natuurlijk maar zo’n 150 km verder… Als auto om mee op vakantie te trekken, is de Citroën ë-C3 Aircross dus nogal beperkt.
Comfortabel geveerd en gezeteld
En dat is jammer, want naast een ruim interieur biedt deze compacte elektrische SUV ook een bijzonder hoog comfortniveau voor zijn klasse. Onder de noemer ‘Advanced Comfort’ heeft Citroën hem uitgerust met progressieve hydraulische bumpstops, en vanaf het tweede uitrustingsniveau krijg je ook nog extra zachte Advanced Comfort-zetels. Zelfs het windgeruis op de snelweg is goed onder controle voor dit segment, maar op een slecht wegdek krijg je veel rolgeluiden te horen.
De ophanging is bijzonder soepel en veegt alle oneffenheden weg. De keerzijde is dat het koetswerk relatief veel overhelt. Vooral bij het remmen duikt de neus nogal naar beneden, wat in combinatie met het zachte rempedaal voor minder vertrouwen zorgt. Maar voor een gezinsgerichte auto als deze hebben we liever een zachte ophanging dan een slecht compromis.
Klein stuurtje van Peugeot geleend?
Dat rijcomfort past bovendien goed bij de elektrische aandrijving. De elektromotor van 113 pk is vlot genoeg (0-100 km/u in 12,9 seconden en een begrensde top van 132 km/u), ook dankzij het relatief lage gewicht van een dikke 1,5 ton. In en rond de stad huppelt de ë-C3 Aircross van bocht naar drempel en over kasseien zonder een kik te geven. En de relatief kleine draaicirkel maakt manoeuvreren gemakkelijk. Alleen het kleine stuurtje vraagt wat gewenning. Dat lijkt Citroën van Peugeot overgenomen te hebben, ook om het zicht op het ‘Head-up Display’ vrij te maken, maar echt fan zijn we niet.



Budget - Citroën C3
Hoeveel kost de Citroën ë-C3 Aircross 2025 in België?
Met een vanafprijs van 26.690 euro is de Citroën ë-C3 Aircross de goedkoopste elektrische SUV in zijn klasse. De technisch gelijke Opel Frontera kost minstens 27.740 euro. Enkel de Leapmotor B10 uit eigen Stellantis-stal komt in de buurt, vanaf 28.400 euro inclusief lanceringspremie, maar daarmee hebben we nog niet kunnen rijden. De Renault 4 E-Tech Electric is er pas vanaf 29.900 euro met een vergelijkbare batterij, maar wel met een iets hoogwaardiger interieur en een vrolijker design.
Er zijn drie uitvoeringen en twee batterijen om uit te kiezen. De basisversie You heeft stalen velgen, geen centraal aanraakscherm en een manuele airco. Pas vanaf het tweede niveau Plus, vanaf 28.790 euro, krijg je een infotainmentscherm, Advanced Comfort-zetels, automatische airco en een achteruitrijcamera. De topversie ë-C3 Aircross Max (vanaf 30.890 euro) krijgt standaard onder meer lichtmetalen velgen, een tweekleurig dak, een inductielader en parkeersensoren vooraan.
Voor de grotere batterij en 400 km WLTP-autonomie van de Citroën ë-C3 Aircross Extended Range betaal je ongeveer 3.000 euro extra: vanaf 29.980 euro voor de You, 32.090 euro voor de Plus en 34.780 euro voor de Max. Maar voor die prijzen beginnen er interessantere elektrische wagens binnen bereik te komen.
Ter vergelijking: de Citroën C3 Aircross op benzine kost vanaf 19.190 euro, een verschil van 7.500 euro. De hybride met 145 pk, die pas beschikbaar is vanaf de Plus-uitvoering, heeft een catalogusprijs van 24.790 euro.
Verdict - Citroën C3
We hebben gemengde gevoelens bij de Citroën ë-C3 Aircross. Enerzijds zijn we onder de indruk van zijn comfort, ruimte en praktische eigenschappen. Bovendien is het de goedkoopste elektrische SUV op de markt. Maar een reëel rijbereik van ongeveer 250 km voelt gewoon als te weinig aan voor een ruime gezinswagen. De grotere batterij biedt soelaas, maar drijft de prijs op. Het is tegen de tijdsgeest in, maar wij zouden toch kiezen voor de benzine of de hybride. Dan heb je een écht veelzijdige auto voor een écht scherpe prijs, die enkel de juiste compromissen maakt.