De Cupra Terramar VZ e-Hybrid (PHEV) is een SUV met een sportief design die verkrijgbaar is met een plug-in hybride aandrijving voorzien van een grote batterij. Kan deze de 100 km op elektriciteit halen? En eenmaal de batterij leeg is, wat is dan het verbruik?
Wat is de prijs van een nieuwe Cupra Terramar?
Als compacte SUV met een opvallende stijl en royale afmetingen van 4.513 mm lang, 1.855 mm breed en 1.631 mm hoog biedt de Cupra Terramar een 2.680 mm grote wielbasis voor het comfort van de passagiers vanaf 44.000 euro. In de sportieve VZ-uitvoering, die bovenaan het gamma staat voor meer dan 55.000 euro, biedt het Spaanse merk gedurfde texturen en lijnen. Onder de motorkap vinden we een mild-hybride van 150 pk, een benzinemotor van 265 pk gekoppeld aan vierwielaandrijving of een plug-in hybride van 204 pk of 272 pk. Deze laatste versie, de krachtigste, hebben we meegenomen naar Zeeland en Zuid-Holland voor onze "lange afstand” verbruikstest. Het werd een echte roadtrip met korte rondritjes, snelwegen, landweggetjes en zelfs een uitstapje naar Rotterdam en omgeving. Laten we het meteen verklappen: het officiële WLTP-verbruik van 0,5 l/100 km is een permanente uitdaging. Ook al heeft hij met zijn officiële elektrische actieradius van 120 km een behoorlijke troef in handen…


Wie zijn de concurrenten van de Cupra Terramar?
Laten we eerst eens kijken naar zijn directe concurrentie qua vermogen en elektrische actieradius. Eerst en vooral is er het origineel: zijn neef de Volkswagen Tiguan met dezelfde plug-in hybride configuratie van 272 pk vanaf 59.500 euro. We kunnen ook de BMW X1 xDrive 30e van 326 pk aanwijzen als concurrent, met een elektrisch rijbereik van 80 km voor bijna 54.000 euro. Met dezelfde elektrische range van 80 km is er de Peugeot 3008 PHEV van 195 pk voor 45.000 euro. En binnenkort moeten we ook rekening houden met de nieuwe Toyota RAV4 PHEV van 268 pk met 100 km actieradius en 50 kW DC-laden. Er komt bovendien een vierwielaangedreven variant van 304 pk. Zijn prijs is nog niet bekend (mei 2025).
Wat voor elektrische actieradius heeft de Terramar e-Hybrid?
Terwijl de bagageruimte van de Terramar e-Hybrid wat aan de kleine kant is (400 l), is zijn batterij dat zeker niet! De capaciteit van 19,7 kWh is indrukwekkend bij elektrisch rijden. Zo konden we precies 100 km rijden met een 100% volle batterij voor de stroom opraakte. 100 km, met uitstapjes op de snelweg aan 120 km/u, waarbij de 1,5-liter van 177 pk geen enkele drijfstang hoefde te verroeren. Benzineverbruik: 0 liter! Niks, nada, noppes… De elektromotor van 116 pk verbruikte daarentegen wel 19 kWh/100 km. Logisch en mathematisch correct, gezien de grootte van de batterij.
Op een parkeerplaats konden we de auto met gelijkstroom (DC) opladen met zijn Combo CCS-aansluiting; dat zorgde ervoor dat we 80% in 30 minuten konden recupereren. Het laadvermogen bereikte pieken van 42 kW, terwijl op papier het maximum aan een "snelle" laadpaal 50 kW bedraagt. Niet slecht! Na deze energiepauze hebben we de auto ingesteld om de batterij te "behouden" op 50%. Dat is nog eens een dertigtal kilometer zonder benzine voordat de tank van 45 liter begint leeg te lopen. De rest bewaren we voor later, voor de boodschappen in de dichtstbijzijnde supermarkt bij onze overnachtingsplek. Maar laten we eerst onze rondrit afmaken.

Wat is het werkelijke verbruik zonder elektriciteit?
Voor we onze bestemming bereikten, leverden de resterende 137 km met een lege batterij in gemengde cyclus (eindigend op provinciale wegen aan 80 km/u in Nederland) een gemiddeld benzineverbruik van 5,9 l/100 km op. Na afloop van deze dag van 270 km - met enkele omwegen, dat geven we toe - gaf de Cupra zijn verdict: 4,4 l/100 km en 18 kWh/100 km. Voor deze tussenbalans heeft de boordcomputer ook de kleine beetjes elektrische assistentie meegerekend die we wonnen via regeneratie. Op zich is dit zeker niet rampzalig voor een auto van bijna 2 ton. Niettemin, wanneer de elektromotor niet kan ingrijpen, mist de Cupra Terramar VZ pit met een viercilinder die lawaaierig is bij krachtige acceleraties. Zonder elektrische stroom helpt de Cupra-rijmodus nauwelijks, behalve dan om de DSG-bak met 6 versnellingen te dwingen de kracht in het hoge toerenbereik te zoeken. Maar dan verandert alles...
Alles verandert met de hulp van de batterij!
Na het opladen van de batterij is de auto eindelijk klaar om alles te geven. En ja, de Cupra-modus laat deze keer een ander gezicht zien van het temperament van de Terramar VZ. De alliantie van beide aandrijvingen is dan conform het gecombineerde vermogen: 272 pk. De auto wordt echt gemeen. En het systeem werkt zoals een echte hybride hoort te doen: het beste uit beide werelden halen, samen of elk afzonderlijk. Zo leverde een kleine trip in deze ultieme modus een verbruik van 4,6 l/100 km en 8,8 kWh/100 km op, met een royaal gebruik van het rechterpedaal en met mooie acceleraties (0 naar 100 km/u in 7,3 s). Een bewijs dat het duo goed heeft samengewerkt, ook al draait de 1,5-liter quasi permanent, zelfs wanneer de auto stilstaat.
In de standaard Comfort-modus wordt de auto minder een sensatiezoeker. Met de batterij opgeladen tot 58% voor een gemengde rit van 84 km, toonde het bezineverbruik 1,8 l/100 km en 13,2 kWh/100 km. Met andere worden: de verbrandingsmotor heeft nu quasi niet moeten werken. Op dit tempo hadden we met de batterij op 100% de elektrische actieradius van 120 km kunnen overschrijden! Vandaar dus zijn flatterende WLTP-bereik.



De hele roadtrip?
Tussen Henegouwen, Waals-Brabant, Brussel, Antwerpen, Zuid-Holland, Rotterdam, Kinderdijk, Zeeland en terug, eindigde onze roadtrip vol omwegen aan een gemiddelde snelheid van 62 km/u op een globale kilometerstand van 708 km met een brandstofverbruik van 3,9 l/100 km. Een mooi cijfer dankzij meer dan 230 elektrische kilometers met een gemiddelde van 18 kWh/100 km. Maar door de auto vaker op te laden hadden we het benzineverbruik nóg verder kunnen verlagen. Zo gaf een kleine referentietest op de Belgische snelweg bij terugkeer, met de batterij op 0% en in Comfort-rijmodus, een verbruik aan van 7,5 l/100 km (met een gemiddelde snelheid van 105 km/u).
Is de Cupra Terramar een goede auto?
Kortom, deze Cupra plug-in hybride blijft trouw aan het PHEV-concept: wil je geen benzine verbranden, dan moet je zo snel mogelijk opladen… Maar hij heeft het voordeel van een accu die hem een echt bereik geeft van 95 tot 140 km voor woon-werkverkeer en dagelijkse ritten. Zo zou het mogelijk moeten zijn om slechts een à twee keer per maand een bezoekje aan het tankstation te brengen in het dagelijkse leven. De "grote" boodschappen, de papa/mama-taxidienst, familiebezoeken, uitstapjes en vakanties lukken allemaal door slim te laden, zonder dat je angst moet hebben om zonder stroom te vallen bij lange ritten op de snelweg. En dat terwijl je jezelf ook af en toe stevige acceleraties in Cupra-modus kan gunnen!