Jean-Francois Christiaens

8 OKT 2018

De eerste exemplaren van de Polestar 1 zijn klaar

Volvo’s luxemerk Polestar is begonnen met de assemblage van de Polestar 1. In Zweden werden er een dertigtal exemplaren met de hand gebouwd, als voorbereiding op de definitieve productie volgend jaar… in China.

Volgend jaar komt de Polestar 1 op de markt, de grote plug-inhybride coupé. Net als Volvo maakt Polestar deel uit van de Chinese groep Geely, en dus worden de definitieve productie-exemplaren vanaf midden 2019 in de nieuwe Chinese fabriek in Chengdu gebouwd. Maar in de tussentijd bouwde Polestar al 34 preproductiemodellen in het Zweedse Göteborg. De met de hand gebouwde prototypes zullen voor een hele hoop tests dienen en voor het finetunen van heel wat koolstofvezel elementen in de assemblage van de Polestar 1.

Koolstofvezel

Dat gebruik van koolstofvezel is een primeur in een productiemodel van de Volvo-groep. Daardoor moeten de ingenieurs de assemblage van het lichte en sterke materiaal finetunen. “De assemblage van deze prototypes is een nieuwe stap in de productie van de Polestar 1”, zegt Polestar-CEO Thomas Ingenlath. “Dankzij deze eerste exemplaren kunnen we de kleinste details finetunen zodat de Polestar 1 volledig klaar is voor de productie van de klantenmodellen midden volgend jaar.”

Stevige cheque

De Polestar 1 krijgt een plug-inhybride aandrijflijn met 600 pk en 1.000 Nm. Door een 34 kWh sterke batterij zou hij in volledig elektrische modus 150 kilometer ver moeten geraken. Klanten moeten minstens € 155.000 op tafel leggen of kiezen voor de all-informule met maandelijkse huurprijs. Dat laatste is voor onze markt nog niet bevestigd.

Advertentie
Advertentie
Advertentie