ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

1/3

De nieuwe BMW i3 is een elektrische 3 Reeks

In China biedt BMW al vanaf mei de i3 eDrive35L aan, een elektrische 3 Reeks met verlengde wielbasis.

Écrit par Arnaud Henckaerts

31 Mars 2022

Publicité

Met de eigenzinnige i3 stond BMW in 2013 mee aan de wieg van elektromobiliteit. Maar deze zomer stopt de productie van de huidige i3 en BMW besliste eerder al om meer conventionele elektrische modellen aan te bieden, zoals de iX3 en de i4. Nu komt daar dus de op de 3 Reeks gebaseerde i3 bij, zij het voorlopig enkel in China. Later komt er waarschijnlijk ook in Europa een i3 in het elektrische gamma van BMW.

Speciaal voor de Chinese markt wordt hij gelanceerd met een lange wielbasis, een veel voorkomende praktijk in het Verre Oosten. Verder zien we een gesloten versie van de BMW-nieren, andere bumpers en specifieke velgen, maar voor de rest ziet de i3 eruit als elke andere 3 Reeks. Wie het huidige model te klein, te opzichtig of stilistisch te vergezocht vindt, slaakt waarschijnlijk een zucht van verlichting.

Technische fiche

Maar ons interesseert natuurlijk vooral de technische kant van de zaak. Op dat vlak zijn er weinig verrassingen. De nieuwe i3 eDrive35L maakt gebruik van de 5de generatie van BMW’s elektrische aandrijving, die ook al terug te vinden is in de iX3, de i4 en de grote iX. Deze ‘35’ versie krijgt een 210 kW (286 pk) sterke elektromotor die een koppel van 400 Nm levert, waarmee het model van 0 naar 100 km/u sprint in 6,2 seconden.

Onder de vloer van de i3 zit een batterijpakket met een capaciteit van 70,3 kWh, waarvan 66,1 kWh bruikbaar. Met een gemiddeld verbruik volgens de Chinese CLTC-cyclus (en dus niet de bij ons toegepaste WLTP) van 14,3 kWh/100 km, belooft BMW een maximaal rijbereik van 526 km, al is dat ongetwijfeld in stadsverkeer. Laden doet hij eerder traag, met 11 kW AC en 95 kW DC, waarbij dat laatste toch nog goed is voor 10%-80% in 35 minuten of net geen 100 km in 10 minuten.

Voorlopig wordt de BMW i3 eDrive35L enkel gebouwd voor de Chinese markt door de Chinese joint-venture van het Duitse merk, BMW Brilliance Automotive Ltd. Binnenkort komt er waarschijnlijk ook een versie in Europa, met de standaard wielbasis. Het wordt ongetwijfeld een kassucces voor BMW op de fleetmarkt.


?

Arnaud
							Henckaerts

Arnaud Henckaerts

Photos: BMW

Publicité

Acheter une BMW i3 ou une voiture similaire

BMW

i3

21 250 €

2021

41 751 km

Électrique

Électrique

170 ch

Automatique

0 g/km

date

BMW Beliën Lommel

Lommel

date

-

BMW

i3

12 900 €

2017

117 250 km

Électrique

Électrique

170 ch

Automatique

0 g/km

date

Garage Autostroo

Damme

date

Car-Pass

BMW

i3

18 490 €

2018

77 000 km

Électrique

Électrique

184 ch

Automatique

0 g/km

date

Geurts Car Center

Genk / Bosdel

date

-

BMW

i3

13 750 €

2016

24 500 km

Électrique

Électrique

102 ch

Automatique

Occasion

date

ACG1

Geel

date

-