Bert Troubleyn

7 DEC 2020

Deze merkwaardige EV haalt 1.600 kilometer zonder opladen

Hij heet Aptera en komt uit de Verenigde Staten.

In de Verenigde Staten heeft de nieuwe constructeur Aptera zijn eerste productiemodel voorgesteld. De elektrische driewieler houdt zijn gewicht en luchtweerstand laag: 816 tot 998 kilo en een Cx van 013. Volgens de constructeur is de Cx van de buitenspiegels van een doorsnee pick-up groter is dan die van de hele Aptera.

20201207124539aptera.jpg

Aptera belooft een verbruik van minder dan 100 Wh/mijl (6,2 kWh/100 km in Europese termen). Dat is ruwweg een derde van bijvoorbeeld een Tesla Model 3 verbruikt, of de helft van de huidige zuinigheidskampioen, de Hyundai Ioniq Electric. Aptera biedt bovendien de optie Never Charge aan, wat betekent dat het dak met fotovoltaïsche cellen wordt bedekt om de batterij te vullen terwijl de auto geparkeerd staat. Aptera beweert dat je zo tot 64 kilometer per dag aan stroom kan recupereren, waardoor de meeste gebruikers ‘nooit’ zullen moet opladen.

26.000 tot 47.000 dollar

De prijzen voor het model lopen sterk uiteen: de basisversie met een batterij van 25 kWh kost minstens 25.900 dollar (21.380 euro volgens de huidige wisselkoers) en geeft een theoretisch rijbereik van 250 mijl (400 kilometer). Deze variant drijf de voorwielen aan met een elektromotor van 100 kW (136 pk). De topversie kost een flink pak meer (46.900 dollar of omgerekend 38.740 euro), maar heeft dan ook een vier keer zo grote batterij, goed voor een rijbereik van 1.600 kilometer, en een vermogen van 150 kW (204 pk), dat aan alle drie de wielen wordt doorgegeven. Daarnaast biedt Aptera nog batterijen aan van 40 kWh (645 kilometer rijbereik) en 60 kWh (965 kilometer rijbereik) waarvoor het nog geen prijs heeft opgegeven.

Laden bij Tesla

Op de introductievideo van Aptera is een vreemd detail te zien: op een bepaald moment (bij 2:55) gaat de auto opladen en de stekker in beeld is duidelijk die van een Tesla. In de VS en Canada gebruikt Tesla een eigen, unieke stekker (in Europa zijn Tesla’s uitgerust met een standaard Type 2- en CCS-ingang die ook de rest van de sector gebruikt). Dat suggereert dat Aptera een akkoord zou hebben met Tesla voor het gebruik van het Supercharger-netwerk. En over Tesla gesproken: de driewieler zou als optie verkrijgbaar zijn met een Autopilot-achtige autonome rijhulp van niveau 2. Je kan vandaag al een Aptera reserveren door 100 dollar te betalen, maar wanneer het model naar Europa komt, is nog onduidelijk.

Op zoek naar een elektrische wagen? 

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier:

Advertentie
Advertentie
Advertentie