1. Red Bull is niet onklopbaar

Helaas voor de Red Bull-fans en de liefhebbers van statistiek: het team van Max Verstappen is er niet in geslaagd om elke race van het seizoen te winnen. Na 15 opeenvolgende overwinningen in 2023, beleefde Red Bull een rampzalig weekend waarbij het de set-up van zijn wagens maar niet onder controle kreeg, wat een onstabiel rijgedrag opleverde en resulteerde in een 11e en 13e kwalificatieplek voor Verstappen en Pérez respectievelijk, op een circuit waar het verduiveld moeilijk is om in te halen. Enige hoop op overwinning smeltte als sneeuw voor de zon toen de safety car te vroeg werd ingelast om de harde banden van de Red Bulls te wisselen. Verstappen wist zich nog naar een 5e plaats op te knokken, Pérez moest genoegen nemen met 8e. Sommige critici beweren dat de Red Bulls gestraft zijn door strengere regels op de flexibiliteit van de vleugels, maar dat wordt ook door andere teams ontkend. Klopt het toch, dan hebben we nog een fantastisch seizoen in het vooruitzicht...

2. Als de kat van huis is...

We zagen dit fenomeen ook al verschillende keren tijdens de Mercedes-dominantie van 2014 tot 2020: als het dominante team het om de een of andere manier laat afweten, levert dat een uiterst spannende en vermakelijke race op tussen de subtoppers. In dit geval streden Ferrari, Mercedes én McLaren om de eerste plek, met een voordeel voor het Italiaanse team, dat Carlos Sainz op pole had staan. De hoge bandenslijtage en de (virtual) safety cars leverden een strategisch meesterwerk op van een race, met spanning tot in de laatste ronde, toen de twee Mercedessen aan een sneltempo op Sainz en achtervolger Norris af stevenden. Al was het uiteindelijk de Spanjaard met zijn rode bolide die aan het langste eind trok.

3. Sainz is (momenteel) beter dan Leclerc

De situatie was doorgaans omgekeerd de afgelopen jaren, waarbij Leclerc meestal zijn Ferrari wat hoger kwalificeerde dan zijn teamgenoot, en ook tijdens de race het tempo wat hoger wist te houden. Maar in Monza en nu ook in Singapore was het Sainz die duidelijk de bovenhand had, met twee opeenvolgende poleposities en een beter eindresultaat. Leclerc had duidelijk ook moeite om zijn banden in leven te houden aan het einde van de race en finishte op 21 seconden van zijn teamgenoot, amper 0,27 seconden voor Max Verstappen. Kan Sainz, die ook voor ligt in het kampioenschap, dit momentum aanhouden in de komende races?

4. George Russell verdient een knuffel

In de laatste fase van de race was Sainz niet de favoriet om te winnen, maar wel George Russell (Mercedes), die samen met teamgenoot Lewis Hamilton verse banden had gekregen tijdens de virtual safety car en daarmee als een raket aan het inlopen was op de kopgroep van Sainz, Norris en Leclerc, die allemaal nog op oude banden reden. Maar helaas, in de allerlaatste ronde ketste Russell tegen de muur, waarmee hij zijn ophanging brak en rechtdoor ging in een bocht naar links. Een hartverscheurend resultaat voor de jonge Brit, die al heel de race op Sainz zijn hielen zat en ook op de radio verschillende keren duidelijk maakte dat hij deze race wou winnen. Laten we hopen dat hij de nodige troost heeft gevonden.

5. Lawson pakt zijn eerste punten

We hadden het er al over in onze nabeschouwing van de GP van Italië: Lawson is zijn invallersrol bij AlphaTauri met glans aan het vervullen. Na de stortbuien van Nederland te hebben overleefd en bijna in de punten te finishen in Italië, heeft de 21-jarige Nieuw-Zeelander in Singapore een 9e plek weten te bemachtigen en daarmee ook zijn eerste twee punten. Daarmee staat hij boven Logan Sargeant (Williams), Nyck De Vries en Daniel Ricciardo in het klassement, ondanks het feit dat hij aan nog maar 3 van de 16 races heeft deelgenomen. Er gaan dan ook al geruchten dat hij volgend jaar het stoeltje van Sargeant mag innemen bij Williams...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: