François Piette

23 DEC 2002

FedEx Express zal HydroGen3 één jaar gebruiken

Federal Express Corporation (“FedEx Express”) en General Motors Corp (“GM”) kondigden op 17 december een gezamenlijk programma aan om de brandstofceltechnologie te promoten door het uitvoeren van de eerste commerciële test van een brandstofcelvoertuig in Japan. FedEx Express zal gedurende één jaar deelnemen aan het brandstofceltestprogramma voor de HydroGen3 van GM door de HydroGen3 van juni 2003 tot juni 2004 in te zetten op de normale leveringsrondes in de omgeving van Tokio. De HydroGen3 van GM is de eerste brandstofcelauto op basis van vloeibare waterstof die in Japan op de openbare weg zal rijden. GM zal de gegevens die het experiment bij FedEx Express oplevert, verzamelen en analyseren om na te gaan hoe deze brandstofcelvoertuigen functioneren in veeleisende, levensechte commerciële rijomstandigheden. GM zal deze resultaten gebruiken in het kader van zijn deelname aan het Japan Hydrogen and Fuel Cell Demonstration Project. “Om echt te bewijzen dat brandstofcelvoertuigen gelijkwaardig zijn aan of zelfs beter zijn dan conventionele voertuigen met verbrandingsmotoren, moet je ze inzetten in veeleisende dagdagelijkse omstandigheden,” zegt Raymond Grigg, Voorzitter en CEO, Representative Director, General Motors Japan Ltd. “Onze brandstofceltechnologie is geëvolueerd tot het punt waarop het belangrijk is om een concrete, veeleisende commerciële gebruiker te betrekken bij onze onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten. We verwachten heel veel te kunnen leren door FedEx Express onze HydroGen3 te laten uittesten tijdens hun dagelijkse leveringsrondes in de straten van Tokio. Zo bewijs je dat de wagen echt duurzaam en betrouwbaar is.” De HydroGen3, gebaseerd op de Zafira - Opel’s compacte monovolume - is GM’s eerste deelname aan het onlangs aangekondigde Japan Hydrogen and Fuel Cell Demonstration Project, dat wordt geleid door het Japanse ministerie van economie, handel en industrie (METI). Het JHFC Demonstration Project zal in maart 2003 op grote schaal van start gaan en een paar maanden later zal FedEx Express de HydroGen3 inzetten in en rond de Marunouchi-wijk van Tokio. Conform de bepalingen van de onlangs ondertekende gemeenschappelijke intentieverklaring van de twee bedrijven, zal GM gegevens inzamelen bij FedEx Express en instaan voor alle technische aspecten en het onderhoud. “We beschouwen een efficiënt milieubeheer als een van onze belangrijkste bedrijfsprioriteiten,“ zegt David J. Ross, vice president, North Pacific Region, FedEx Express. “Onze deelname aan de geavanceerde test van brandstofcelvoertuigen in Japan weerspiegelt ons engagement voor de langetermijndoelstelling om het milieu te beschermen en te respecteren door uitstekende milieuprestaties en doeltreffendheid bij het uitvoeren van onze activiteiten.” Met zijn bereik van 400 kilometer en zijn topsnelheid van 160 km per uur, zorgt de HydroGen3 voor een aantal innovaties op het vlak van technologie en uitrusting in vergelijking met zijn voorgangers. Tot de belangrijkste innovaties behoren het wegvallen van de nood aan een bufferbatterij, die in de voertuigen van de vorige generaties nodig was om in te spelen op specifieke pieken in de stroombehoefte, en de ontwikkeling van een intern systeem voor het bevochtigen van de brandstofcellen. Met de innovaties op het vlak van technologie en packaging waarover de HydroGen3 beschikt, staat GM weer een stap dichter bij de ontwikkeling van een voertuig dat klaar is voor productie. “De aankondiging in Tokio is een bijkomende illustratie van GM’s wereldwijde leiderschap op het vlak van brandstofcellen,” zegt Grigg. “De betrokkenheid van FedEx Express, dat ons brandstofcelvoertuig zal gebruiken in een uiterst veeleisende omgeving, is een cruciaal onderdeel van onze langetermijnstrategie om onze klanten de beste brandstofcelvoertuigen aan te bieden.” Bij GM werken ongeveer 600 mensen aan de brandstofceltechnologie in de drie Amerikaanse vestigingen in Honeoye Falls, N.Y., Warren, Michigan en Torrance, Californië, in de onderzoeksfaciliteit in Mainz-Kastel, Duitsland en in de kantoren in Tokio.
Advertentie
Advertentie
Advertentie