Zeg niet ‘Gordon Murray Automotive’ of GMA tegen deze S1 LM, want dit is een project van Gordon Murray Special Vehicles. Een apart bedrijfje dat unieke projecten en speciale ontwerpen bouwt “als antwoord op de aanhoudende vraag van liefhebbers, verzamelaars en visionairs die op zoek zijn naar unieke voertuigen die de conventies overstijgen”. Met andere woorden: multimiljonairs die een auto willen van Gordon Murray, maar dan nóg exclusiever dan de T.50 en de T.33. En de eerste creatie van GMSV is meer dan zomaar een hoedtik naar de McLaren F1 uit de jaren 1990…
Hij ziet eruit als de McLaren F1, hij heeft zelfs dezelfde proporties, ronde achterlichten en vierdubbele uitlaat als de F1, én drie zitplaatsen met een centrale bestuurderspositie. Zelfs de badge lijkt verdacht veel op die van de F1… En toch is de GMSV S1 LM géén McLaren F1, zelfs geen restomod. Deze speciale creatie is namelijk gebaseerd op de GMA T.50, wat in feite al een soort modern eerbetoon was aan de F1. Deze retroversie maakt de cirkel rond, ondanks het feit dat er geen enkele connectie is tussen GMA of GMSV en McLaren. De naam McLaren wordt zelfs volledig vermeden in het persbericht, om conflicten te voorkomen…



Straatlegale racewagen
Maar de GMSV S1 LM is meer dan zomaar een GMA T.50 met een ander jasje. Het volledig op maat gemaakte koetswerk is niet enkel een eerbetoon aan de McLaren F1, maar krijgt ook unieke snufjes, zoals de klapkoplampen. Bovendien is het koetswerk volledig uit koolstofvezel opgetrokken. En al het spoilerwerk kon met de nieuwste computertechnologie worden ontwikkeld, wat vermoedelijk voor veel meer downforce zorgt dan bij de oude McLaren F1 GTR, die in 1995 de 24 Uur van Le Mans won. Toch is de GMSV S1 LM volledig straatlegaal.

Unieke V12 van Cosworth
Het hart van de GMSV S1 LM is nog steeds een hoogtoerige V12 van Cosworth. Maar omdat er geen ventilator meer aanwezig is om downforce op te wekken, zoals bij de T.50, kon de V12 worden uitgeboord tot 4,3 liter. Dat zorgt voor een vermogen van meer dan 700 pk, compleet met een uitlaat uit Inconel, bedekt met bladgoud om de hitte beter weg te geleiden. Inderdaad, nog een verwijzing naar de McLaren F1. De V12 trekt nog steeds door tot een duizelingwekkende 12.100 toeren, wat voor een “bijzondere harmonie” moet zorgen. Dat geloven we graag!
Manuele versnellingsbak en oorbeschermers
Het interieur van de GMSV S1 LM is zo mogelijk nog meer retro dan het uiterlijk. Centraal op het dashboard prijkt een grote, analoge toerenteller, geflankeerd door twee kleine schermen voor de meest essentiële rij-informatie. De bestuurder zit natuurlijk centraal en schakelt manueel door middel van een prominente houten pook. Waar dienen de flippers aan het stuur dan voor? Voor de claxon en de lichten, net als bij de T.50! Tenslotte krijgt elke inzittende ook nog zijn of haar eigen, op maat gemaakte koptelefoon om hun oren te beschermen tegen het gekrijs van de V12. En om te kunnen zeggen aan de chauffeur dat je maag genoeg heeft gehad van de G-krachten…



Vijf exemplaren voor één klant
Of we de GMSV S1 LM ooit zullen tegenkomen op straat of op het circuit? De kans bestaat, maar ze is niet erg groot. Hoewel dit een uniek project is voor één enkele klant, heeft die wel meteen vijf exemplaren besteld van deze retromoderne supercar! Vier om in de garage te stallen of uit te lenen voor evenementen, en eentje om echt mee te rijden? We hopen in ieder geval van wel. En de prijs? Die mag niet bekend zijn. Maar reken op meerdere miljoenen per exemplaar van de S1 LM…