all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/5

Hybride zescilinder voor de BMW X5 xDrive 45e

<p>Voor de zomer stak BMW zijn grote SUV <a href="https://www.vroom.be/nl/nieuws/in-het-nieuw-gestopt-de-bmw-x5-20257">in het nieuw</a>, de X5. Diens aanbod van drie motoren wordt nu uitgebreid met een vierde: de X5 xDrive 45e iPerformance. De plug-inhybride moet hem volledig elektrisch 80 kilometer ver kunnen brengen.</p>

Geschreven door Wim Bervoets

7 September 2018

Advertentie

De vorige generatie van de X5 telde al een plug-inhybride in zijn rangen. De 40e combineerde een viercilinder met een elektromotor. Daar doet deze 45e nu twee cilinders bij. Het systeemvermogen ligt met 394 pk een stuk hoger dan de 313 pk van zijn voorganger, terwijl het verbruik en de CO2-uitstoot lager moeten liggen.

Minder dan 50 g/km aan CO2

De zescilinder onder de kap van deze X5 is de 286 pk sterke drieliter. Die combineren de Beiers met een 112 pk sterke elektromotor, gevoed door een lithium-ionbatterij, om in totaal 394 pk en 600 Nm te produceren. 0-100 km/u duurt 5,6 seconden, de topsnelheid ligt op 235 km/u. Volledig elektrisch heeft de X5 xDrive 45e volgens BMW een rijbereik van 80 kilometer. Op papier verbruikt de SUV gemiddeld 2,1 l/100 km, de CO2-uitstoot duikt met 49 g/km onder de fiscaal interessante grens van 50 gram.

Wim Bervoets

Advertentie