Na ons al de eerste foto’s te hebben getoond eind mei, heeft Jeep nu alle technische details uit de doeken gedaan van de nieuwe Cherokee. Die staat boven de Compass en onder de Grand Cherokee in het gamma van het Amerikaanse merk. Met zijn nieuwe STLA Large-platform zou hij perfect geschikt kunnen zijn voor een elektrische aandrijving, maar voorlopig blijft het bij een hybride viercilinder. De reden is niet moeilijk te raden…
De nieuwe Jeep Cherokee neemt duidelijk de designtaal over van de Europese Compass: een moderne look, maar met verschillende knipogen naar het verleden. Met een lengte van 4,78 m, een breedte van 1,90 m en een hoogte van 1,72 m is hij 15 cm langer, 4 cm breder en 3,5 cm hoger dan zijn voorganger. Het hoekige design verwijst naar de tweede generatie Cherokee (XJ), die van 1984 tot 2001 werd gebouwd als een van de eerste ‘moderne’ SUV’s met een zelfdragend koetswerk.

30% grotere koffer
In het interieur trekt Jeep echter resoluut de moderne kaart met de nieuwe Cherokee. Daar zien we vooral een digitaal instrumentarium van 10,25 inch en een breed infotainmentscherm van 12,3 inch met draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Maar Jeep belooft ook meer ruimte dan ooit, dankzij de toegenomen afmetingen: de koffer is maar liefst 30% groter dan bij de vorige generatie. Passagiers kunnen ook genieten van verwarmde en geventileerde voorzetels, een groot panoramadak, een goowaardig audiosysteem, en knappe (nep)lederen zetels met een uniek perforatiepatroon in de topversie Overland.

(Voorlopig) enkel als hybride
En onder de motorkap? Daar blijft het voorlopig bij één optie: een hybride 1,6 liter-viercilinder turbobenzine met 213 pk en 312 Nm. Die 1.6 zou een vernieuwde versie zijn van de PureTech-viercilinder van Peugeot, gekppeld aan twee elektromotoren en een kleine batterij. Volgens Jeep zorgt dat voor een gecombineerd verbruik van 6,4 l/100 km (volgens de strengere EPA-metingen) en voor een rijbereik van meer dan 800 km op een volle tank. En natuurlijk is vierwielaandrijving standaard, met 20 cm bodemvrijheid en speciale rijmodi om ook in het terrein uit de voeten te kunnen.

Elektrische versie voor Europa?
Maar komt er ook een elektrische Jeep Cherokee 2026? Voorlopig lijkt het antwoord ‘neen’ te zijn. De Amerikaanse tak van Stellantis zou de productie van elektrische wagens hebben teruggeschroefd voor de VS. Nu de regering-Trump heeft besloten alle steunmaatregelen voor EV’s stop te zetten, is de vraag naar elektrische wagens in Amerika sterk gedaald. Maar moest de Jeep Cherokee ook naar Europa komen, dan is de kans groot dat de nieuwe Jeep Cherokee ook elektrisch wordt. Hij staat namelijk op een variant van het STLA Large-platform van de elektrische Jeep Wagoneer S en de toekomstige Alfa Romeo Stelvio.