Over een kilometerheffing of rekeningrijden verklaarde Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt in de kranten LâEcho en De Tijd: âWe doen het zonder hen (de gewesten, nvdr.) als het moet. Er wordt al veel te lang gepalaverdâ. Die verklaring zorgde voor heel wat onrust, ook binnen de eigen meerderheid.
Waarover het gaat
De minister vertrok van de vaststelling dat op dit moment een kilometerheffing vastligt, ongeacht hoe vaak de auto gebruikt wordt. Het idee is om cameraâs te gebruiken (die al geĂŻnstalleerd zijn voor de lage-emissiezone) om het inkomende en uitgaande verkeer in Brussel te controleren. Wie het gewest of de Vijfhoek binnenrijdt, zou dus belast worden op basis van de energieprestaties van zijn voertuig. De minister wil liefst een akkoord met de twee andere gewesten, maar wil geen tien jaar wachten.
Touring
Het idee valt niet bij iedereen in goede aarde: mobiliteitsvereniging Touring laat via woordvoerder Danny Smagghe weten dat het liever een systeem als rekeningrijden of een kilometerheffing voor het hele land ziet. âEn geen systeem dat alleen op Brussel van toepassing isâ. Touring ziet ook niet graag een belasting komen die âmensen straft die de files moeten ondergaanâ. De organisatie beklemtoont daarom het belang van âalternatieve oplossingen om de files te verminderenâ.
Oppositie
Oppositiepartij MR wil een opbod van autotaksen tussen gewesten vermijden. De partij is voorstander van een volledige herziening van de autobelasting, maar ziet een nieuwe belasting niet graag komen. Integendeel: de MR pleit eerder voor een âprogressieve fiscale bonusâ op basis van de energieprestaties van de auto. Françoise Schepmans en Vincent De Wolf zeggen dat âBrussel geen eiland is dat onafhankelijk van de twee andere gewesten werktâ. CDHâer BenoĂźt Cerexhe en N-VAâer Cieltje Van Achter beklemtonen het risico dat bedrijven wegtrekken.
Meerderheid
Open VLD-minister Sven Gatz noemt de verklaringen van zijn collega âvoorbarigâ. PSâer AndrĂ© Flahaut tweette âDenken dat de Waals-Brabantse pendelaars en de Walen een Brusselse kilometertaks zomaar aanvaarden is naĂŻef of misprijzendâ. PSâer Rudi Vervoort tempert: âiedereen moet de tijd nemen om zijn competenties te investeren en samen te werken aan geloofwaardige antwoorden die op elkaar zijn afgestemd om zo de milieufiscaliteit te verbeterenâ.